Sosiaalinen tilinpito työhyvinvoinnin seurantalähteenä
Viitanen, Tarja (2017)
Viitanen, Tarja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060813009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060813009
Tiivistelmä
Suomessa syntyvyys laskee samaan aikaan väestön vanhetessa, joten vuoteen 2020 mennessä yli 65-vuotiaiden osuus väestöstä on jo 25 %. Hyvinvointiyhteiskunnan säilyttäminen vaatii pidempiä työuria, joten työssä jaksamiseen on kiinnitettävä enemmän huomiota yrityksissä. Päävastuu tästä kuuluu yrityksen johdolle ja henkilöstöhallinnolle, mutta työhyvinvoinnin ylläpitäminen vaatii myös henkilöstön sitoutumista. Parantaakseen henkilöstön jaksamista ja sitoutumista yrityksen tulisi hyödyntää nykyistä henkilöstötutkimusta muuttamalla se osaksi sosiaalisen tilinpidon -menetelmää, jotta henkilöstötutkimuksesta saataisiin todellista hyötyä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voiko sosiaalista tilipitoa käyttää työhyvinvoinnin seurantavälineenä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja menetelmänä oli Webropol-ohjelman avulla toteutettu sähköpostikysely Sanomalehti Keskisuomalaisen henkilöstölle ja yrittäjäpohjaiselle tilausmyyntiryhmälle. Kyselyä haluttiin täydentää työnantajan näkemyksellä, joten tutkimusta varten haastateltiin lisäksi konsernin henkilöstöpäällikköä Katja Sorria.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että sosiaalisen tilinpidon -menetelmä koettiin tarpeelliseksi, sillä nykyinen vuosittainen henkilöstötutkimus ei työntekijöiden mielestä lisää työnhyvinvointia. Menetelmä on lisäksi riittämätön korjaamaan esille tulevia ongelmia. Vastaajat kaipasivat menetelmää, jonka avulla voitaisiin sitouttaa henkilöstöä ja tukea samalla henkilöstön henkistä ja fyysistä jaksamista. Saatujen vastausten perusteella on mahdollista ehdottaa henkilöstöhallinnolle sosiaalisen tilinpidon -menetelmän pilotointia yrityksessä, jotta saataisiin käytännön kokemusta menetelmän hyödyistä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voiko sosiaalista tilipitoa käyttää työhyvinvoinnin seurantavälineenä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja menetelmänä oli Webropol-ohjelman avulla toteutettu sähköpostikysely Sanomalehti Keskisuomalaisen henkilöstölle ja yrittäjäpohjaiselle tilausmyyntiryhmälle. Kyselyä haluttiin täydentää työnantajan näkemyksellä, joten tutkimusta varten haastateltiin lisäksi konsernin henkilöstöpäällikköä Katja Sorria.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että sosiaalisen tilinpidon -menetelmä koettiin tarpeelliseksi, sillä nykyinen vuosittainen henkilöstötutkimus ei työntekijöiden mielestä lisää työnhyvinvointia. Menetelmä on lisäksi riittämätön korjaamaan esille tulevia ongelmia. Vastaajat kaipasivat menetelmää, jonka avulla voitaisiin sitouttaa henkilöstöä ja tukea samalla henkilöstön henkistä ja fyysistä jaksamista. Saatujen vastausten perusteella on mahdollista ehdottaa henkilöstöhallinnolle sosiaalisen tilinpidon -menetelmän pilotointia yrityksessä, jotta saataisiin käytännön kokemusta menetelmän hyödyistä.