Breaking barriers: Accessible self-service kiosks for everyone
Veijalainen, Anni (2017)
Veijalainen, Anni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061013207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061013207
Tiivistelmä
Perinteiset asiakas-asiakaspalvelijasuhteet ovat siirtymässä pois automaation ja itsepalvelupäätteiden tieltä. Jotta jokainen saa vammasta tai taudista huolimatta samanlaisen, miellyttävän käyttäjäkokemuksen, tulee varmistaa että itsepalvelupäätteet pystyvät mukautumaan niitä käyttävän henkilön tarpeisiin saumattomasti ilman, että käyttäjä kokee itsensä syrjityksi.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli löytää ja ymmärtää ne suunnitteluperiaatteet, joita lähtö-kohtaisesti vaaditaan kun valmistetaan esteetöntä itsepalvelupäätettä. Sen sivutuotteena luotiin Village Softwarelle ohje, jota kehitystiimi voi käyttää apuna luodessaan itsepalvelupäätteitä tulevaisuudessa. Ohjeen luomista varten tuli tutkia niitä rajoitteita, joita erilaiset vammat tuovat suunnittelutyöhön.
Lähestymistapa oli kerätä aineistoa käyttäjäkeskeisyyssuunnittelun, esteettömyyssuunnittelun ja "Design for All" -periaatteiden saralta ottaen myös huomioon erinäisten Iso-Britannian valtiollisten tahojen ohjesäännöt sekä Iso-Britannian vammaispalvelulain.
Tieto kerättiin erilliseen dokumenttiin josta voidaan tarkastaa, noudattaako pääte esteettömyyden periaatteita tai tarkempia ohjeistuksia. Lista käsittelee kolme eri vammaa ryhmittäin: näkövammat, liikevammat sekä erilaiset kognitiiviset vammat.
Tutkimus paljasti useita eri haasteita jotka tulee ottaa huomioon itsepalvelupäätteitä suunnitellessa. Löydöksiä tullaan hyödyntämään yrityksen tulevissa kehitysprojekteissa.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli löytää ja ymmärtää ne suunnitteluperiaatteet, joita lähtö-kohtaisesti vaaditaan kun valmistetaan esteetöntä itsepalvelupäätettä. Sen sivutuotteena luotiin Village Softwarelle ohje, jota kehitystiimi voi käyttää apuna luodessaan itsepalvelupäätteitä tulevaisuudessa. Ohjeen luomista varten tuli tutkia niitä rajoitteita, joita erilaiset vammat tuovat suunnittelutyöhön.
Lähestymistapa oli kerätä aineistoa käyttäjäkeskeisyyssuunnittelun, esteettömyyssuunnittelun ja "Design for All" -periaatteiden saralta ottaen myös huomioon erinäisten Iso-Britannian valtiollisten tahojen ohjesäännöt sekä Iso-Britannian vammaispalvelulain.
Tieto kerättiin erilliseen dokumenttiin josta voidaan tarkastaa, noudattaako pääte esteettömyyden periaatteita tai tarkempia ohjeistuksia. Lista käsittelee kolme eri vammaa ryhmittäin: näkövammat, liikevammat sekä erilaiset kognitiiviset vammat.
Tutkimus paljasti useita eri haasteita jotka tulee ottaa huomioon itsepalvelupäätteitä suunnitellessa. Löydöksiä tullaan hyödyntämään yrityksen tulevissa kehitysprojekteissa.