ATEX-direktiivin mukainen suunnittelu : Case: bulk-kuljetin
Vatula, Juha-Matti (2017)
Vatula, Juha-Matti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712765
Tiivistelmä
Räjähdysvaarallisia tiloja ovat kaikki tilat, joissa palavat nesteet, kaasut tai pölyt voivat aiheuttaa räjähdysvaaran. Räjähdysvaarallisia tiloja voi esiintyä mm. puunjalostusteollisuudessa, kemianteollisuudessa ja lääketeollisuudessa. Työnantaja/prosessin haltija on velvollinen ATEX-direktiivin mukaan tunnistamaan räjähdysvaarat ja vaaralle alttiina olevat työntekijät sekä arvioimaan, minimoimaan ja hallitsemaan näitä riskejä.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun konelaboratorion bulk-kuljettimelle suoritettiin ATEX-tarkastelu, jonka tarkoituksena oli selvittää, täyttyykö ATEX-olosuhdedirektiivin vaatimukset käytettäessä kuljettimessa potentiaalisesti pölyäviä materiaaleja, kuten haketta tai puupellettiä. Bulk-kuljetin on laboratorion koelaitteisto, jolla voidaan ajaa testiajoja sidosryhmien tarpeisiin ja toistaalta kuljetinta käytetään opetustarkoituksissa.
Opinnäytetyö toteutettiin case-study-tyyppisesti siten, että tutkimuksessa käsiteltiin teoreettisena viitekehyksenä räjähdysvaarallisten tilojen tarkasteluun liittyvät standardisoinnit. Case-osiossa tarkasteltiin bulk-kuljetinsovelluksen ATEXdirektiivinmukaisuus.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että räjähdysvaarallista ilmapölyseosta ei puuperäisiä materiaaleja ajettaessa synny.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun konelaboratorion bulk-kuljettimelle suoritettiin ATEX-tarkastelu, jonka tarkoituksena oli selvittää, täyttyykö ATEX-olosuhdedirektiivin vaatimukset käytettäessä kuljettimessa potentiaalisesti pölyäviä materiaaleja, kuten haketta tai puupellettiä. Bulk-kuljetin on laboratorion koelaitteisto, jolla voidaan ajaa testiajoja sidosryhmien tarpeisiin ja toistaalta kuljetinta käytetään opetustarkoituksissa.
Opinnäytetyö toteutettiin case-study-tyyppisesti siten, että tutkimuksessa käsiteltiin teoreettisena viitekehyksenä räjähdysvaarallisten tilojen tarkasteluun liittyvät standardisoinnit. Case-osiossa tarkasteltiin bulk-kuljetinsovelluksen ATEXdirektiivinmukaisuus.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että räjähdysvaarallista ilmapölyseosta ei puuperäisiä materiaaleja ajettaessa synny.