3D-koneohjauksen osaamistarpeiden selvittäminen ja opetuksen kehittäminen Oulun seudun ammattiopistossa
Kuure, Jarmo (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kuure, Jarmo
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313388
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää maarakennuskoneen kuljettajien työelämävaatimukset ja osaamistarpeet 3D koneohjauksen alalla, jotta koulutusta voidaan kehittää Oulun Seudun Ammattiopistossa työelämän tarpeita vastaavaksi. 3D koneohjaus on uusi ja lähes tutkimaton opetusala Suomessa. Työelämän tarpeet ovat edellä kuljettajien koulutustarjontaa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen Design-tutkimus. Työn perustana käytettiin tutkittua teoriaa ja ammattihenkilöiden hiljaista tietoa. Esiin tulleita asioita ja tapahtumia analysoitiin tutkimuksen edetessä. Oppilaitokseen hankittujen simulaattorien dataa tutkittiin ja hyödynnettiin opetuksen kehittämisessä. Työn toisessa vaiheessa tehtiin kyselytutkimus, jolla haluttiin selvittää uuden teknologian käytettävyys ja opiskelumotivaatio simuloitujen harjoitusten osalta. Kyselyaineiston vastausten analysoinnin ja tulkinnan avulla määriteltiin 3D-koneohjauksen opetuksen kehittämistarve simulaattoriympäristössä.
Kuljettajien osaamistarpeita selvitettiin kolmannessa vaiheessa ammattihenkilöille ja työnantajien edustajille suunnatulla haastattelututkimuksella sen vuoksi, että opiskelijat olisivat tulevaisuudessa valmiimpia ottamaan vastaan uusia haasteita ja työtehtäviä muuttuvassa toimintaympäristössä. Neljäs tutkimuksen osa-alue oli opetuksen seuranta ja havainnointi. Millä tavalla eri henkilöt opettavat samaa tutkinnon osaa? Mikä on opiskelijoiden näkemys ja palaute opetuksesta?
Tutkimuskysymyksenä on, miten 3D-koneohjauksen opetusta tulee kehittää vastaamaan työelämän tarpeita. Tutkimustuloksista tehtiin johtopäätökset, jotka ohjaavat 3D-koneenohjauksen koulutuksen suunnittelua. Tuloksista tuotetut johtopäätökset ja huomiot kohdistuvat laitteiden hyvän peruskäytön hallinnan lisäksi uuden tekniikan ymmärtämiseen ja hyödyntämiseen työpaikoilla, sekä ohjasivat nykyaikaisten oppimisympäristöjen suunnittelua ja toteutusta Oulun seudun ammattiopiston Haukiputaan yksikössä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen Design-tutkimus. Työn perustana käytettiin tutkittua teoriaa ja ammattihenkilöiden hiljaista tietoa. Esiin tulleita asioita ja tapahtumia analysoitiin tutkimuksen edetessä. Oppilaitokseen hankittujen simulaattorien dataa tutkittiin ja hyödynnettiin opetuksen kehittämisessä. Työn toisessa vaiheessa tehtiin kyselytutkimus, jolla haluttiin selvittää uuden teknologian käytettävyys ja opiskelumotivaatio simuloitujen harjoitusten osalta. Kyselyaineiston vastausten analysoinnin ja tulkinnan avulla määriteltiin 3D-koneohjauksen opetuksen kehittämistarve simulaattoriympäristössä.
Kuljettajien osaamistarpeita selvitettiin kolmannessa vaiheessa ammattihenkilöille ja työnantajien edustajille suunnatulla haastattelututkimuksella sen vuoksi, että opiskelijat olisivat tulevaisuudessa valmiimpia ottamaan vastaan uusia haasteita ja työtehtäviä muuttuvassa toimintaympäristössä. Neljäs tutkimuksen osa-alue oli opetuksen seuranta ja havainnointi. Millä tavalla eri henkilöt opettavat samaa tutkinnon osaa? Mikä on opiskelijoiden näkemys ja palaute opetuksesta?
Tutkimuskysymyksenä on, miten 3D-koneohjauksen opetusta tulee kehittää vastaamaan työelämän tarpeita. Tutkimustuloksista tehtiin johtopäätökset, jotka ohjaavat 3D-koneenohjauksen koulutuksen suunnittelua. Tuloksista tuotetut johtopäätökset ja huomiot kohdistuvat laitteiden hyvän peruskäytön hallinnan lisäksi uuden tekniikan ymmärtämiseen ja hyödyntämiseen työpaikoilla, sekä ohjasivat nykyaikaisten oppimisympäristöjen suunnittelua ja toteutusta Oulun seudun ammattiopiston Haukiputaan yksikössä.