Pienyrityksen strateginen budjetointi : Budjettipohjan ja ohjeistuksen laatiminen uudelle vaatetusalan osakeyhtiölle
Mäntylä, Pauliina (2017)
Mäntylä, Pauliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913190
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on pienyrityksen strateginen budjetointi. Budjetointia on kritisoitu työlääksi prosessiksi, ja varsinkin pienyritysten omistajilla aika kuluu usein pelkästään ydinliiketoiminnan pyörittämiseen. Budjetin laatiminen on helpottunut nykyään saatavilla olevien sähköisten työkalujen ansiosta, ja se koetaan hyödylliseksi myös pienyrityksissä. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat vaatetusalan mikroyrityksen budjetointiin. Työn ta-voitteena oli laatia suunnitteilla olevalle vaatetusalan osakeyhtiölle budjettipohja ja -ohjeistus.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan budjetointia pk-yrityksen näkökulmasta sekä vähittäiskaupan alaa vaatetusalan näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys on pohjana tämän opinnäytetyön tutkimusosiolle.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Empiiristä osiota varten haastateltiin kahta kohdealueen pienyrittäjää, näistä toisen yrityksen työntekijää, paikallista uusyrityskeskusta sekä kohdealueella toimivaa rahoittajaa. Haastatteluihin valitut pienyritykset toi-mivat vaatetusalalla, ja ne on perustettu kuluvan vuosikymmenen aikana. Tutkimuksen tuloksia käytetään työssä budjettiohjeistuksen laatimiseen.
Tutkimustulokset osoittivat, että pienyrittäjät budjetoivat erityisesti perustamisvaiheessa, jos he hakevat yritystoiminnalleen rahoitusta. Apua haetaan usein pai-kalliselta uusyrityskeskukselta. Tärkeimpinä budjettiin vaikuttavina tekijöinä nousi esiin, että kaikki kulut tulee huomioida sekä käyttöpääoman tarve ja investointi-tarpeet arvioida. Kohdealueella on haastattelujen mukaan tapahtumassa muutoksia, joilla saattaa olla vaikutusta budjettiin.
Tämä työ osoitti, miksi budjetointi kannattaa myös pienyrityksessä. Tutkimus osoitti, mitä kannattaa kartoittaa ennen budjetin laatimista ja mitä budjetissa kannattaa ottaa erityisesti huomioon. Työn tuloksia voivat hyödyntää kohdeyrityksen lisäksi erityisesti alkavat pienyrittäjät, mutta myös pienyritykset, jotka eivät vielä budjetoi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan budjetointia pk-yrityksen näkökulmasta sekä vähittäiskaupan alaa vaatetusalan näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys on pohjana tämän opinnäytetyön tutkimusosiolle.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Empiiristä osiota varten haastateltiin kahta kohdealueen pienyrittäjää, näistä toisen yrityksen työntekijää, paikallista uusyrityskeskusta sekä kohdealueella toimivaa rahoittajaa. Haastatteluihin valitut pienyritykset toi-mivat vaatetusalalla, ja ne on perustettu kuluvan vuosikymmenen aikana. Tutkimuksen tuloksia käytetään työssä budjettiohjeistuksen laatimiseen.
Tutkimustulokset osoittivat, että pienyrittäjät budjetoivat erityisesti perustamisvaiheessa, jos he hakevat yritystoiminnalleen rahoitusta. Apua haetaan usein pai-kalliselta uusyrityskeskukselta. Tärkeimpinä budjettiin vaikuttavina tekijöinä nousi esiin, että kaikki kulut tulee huomioida sekä käyttöpääoman tarve ja investointi-tarpeet arvioida. Kohdealueella on haastattelujen mukaan tapahtumassa muutoksia, joilla saattaa olla vaikutusta budjettiin.
Tämä työ osoitti, miksi budjetointi kannattaa myös pienyrityksessä. Tutkimus osoitti, mitä kannattaa kartoittaa ennen budjetin laatimista ja mitä budjetissa kannattaa ottaa erityisesti huomioon. Työn tuloksia voivat hyödyntää kohdeyrityksen lisäksi erityisesti alkavat pienyrittäjät, mutta myös pienyritykset, jotka eivät vielä budjetoi.