3-6-vuotiaiden lasten leikki- ja vertaissuhdetaitojen välinen yhteys : Taitojen välisen yhteyden tutkiminen RALLA-havainnointityökaluilla
Smolander, Eveliina; Tarkiainen, Hanna (2017)
Smolander, Eveliina
Tarkiainen, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612629
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää päiväkoti-ikäisten lasten leikki- ja vertaissuhdetaitojen välistä yhteyttä. Tutkimuksessa selvitettiin taitojen välistä yhteyttä toisiinsa arvioituina RALLA – leikki- ja kaveritaitojen havainnointityökaluilla. Opinnäytetyön yhteistyökumppa nina toimi yksi Keski-Suomen päiväkodeista, jossa lasten arvioinnit toteutettiin.
Tutkimukseen osallistui 16 lasta, jotka olivat iältään 3-6-vuotiaita. Lasten arviointiin saatiin lupa päivähoidon hallinnosta sekä lasten vanhemmilta. Lasten leikki- ja vertaissuhdetaitojen arvioinnit toteutti eri arvioija. Lasten havainnoinnit toteutettiin päiväkodissa. Arviointitulokset kirjattiin lomakkeelle, josta ne siirrettiin analysoitaviksi RALLA-sovellukseen. RALLA-
sovelluksen tuottamat kokonaispisteet ja osiokohtaiset pisteytykset analysoitiin SPSS-ohjelmiston avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että leikkitaidot ja vertaissuhdetaidot ovat merkitsevästi yhteydessä
toisiinsa (r=0,84). Leikkitaidoista eniten yhteyttä vertaissuhdetaitoihin oli kaverileikin osa-alueella. Vertaissuhdetaidoista eniten yhteyttä leikkitaitoihin oli vuorovaikutuksen ylläpitämisen ja vertaisten tukemisen taitojen osa-alueella. Merkittävin yhteys oli kaverileikin ja ryhmässä toimimisen taitojen osa-alueiden välillä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voimme olettaa, että lapsen leikkitaitojen yhtenä kehittämiskeinona on lapsen vertaissuhdetaitojen tukeminen. Mikäli lapsella haasteet ovat vertaissuhdetaidoissa, niitä voidaan kehittää tukemalla lapsen leikkitaitoja.
Tutkimukseen osallistui 16 lasta, jotka olivat iältään 3-6-vuotiaita. Lasten arviointiin saatiin lupa päivähoidon hallinnosta sekä lasten vanhemmilta. Lasten leikki- ja vertaissuhdetaitojen arvioinnit toteutti eri arvioija. Lasten havainnoinnit toteutettiin päiväkodissa. Arviointitulokset kirjattiin lomakkeelle, josta ne siirrettiin analysoitaviksi RALLA-sovellukseen. RALLA-
sovelluksen tuottamat kokonaispisteet ja osiokohtaiset pisteytykset analysoitiin SPSS-ohjelmiston avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että leikkitaidot ja vertaissuhdetaidot ovat merkitsevästi yhteydessä
toisiinsa (r=0,84). Leikkitaidoista eniten yhteyttä vertaissuhdetaitoihin oli kaverileikin osa-alueella. Vertaissuhdetaidoista eniten yhteyttä leikkitaitoihin oli vuorovaikutuksen ylläpitämisen ja vertaisten tukemisen taitojen osa-alueella. Merkittävin yhteys oli kaverileikin ja ryhmässä toimimisen taitojen osa-alueiden välillä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voimme olettaa, että lapsen leikkitaitojen yhtenä kehittämiskeinona on lapsen vertaissuhdetaitojen tukeminen. Mikäli lapsella haasteet ovat vertaissuhdetaidoissa, niitä voidaan kehittää tukemalla lapsen leikkitaitoja.