Musiikin mahdollisuuksia dementiaa sairastavien hoitotyössä : ohjeistus hoitotyöntekijöille
Nevalainen, Juha (2010)
Nevalainen, Juha
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004307362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004307362
Tiivistelmä
Nevalainen, Juha. Musiikin mahdollisuuksia dementiaa sairastavien hoitotyössä – ohjeistus hoitotyöntekijöille. Pori, kevät 2010, 57 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, DIAK Länsi Pori. Terveysalan koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli tuottaa ohjeistus hoitohenkilökunnalle musiikin terapeuttisen käytön mahdollisuuksien hyödyntämisestä dementiaa sairastavien hoitotyössä. Opinnäytetyöprosessi koostui ideoinnista, suunnittelusta, toteutuksesta ja tuloksien ja työn julkistamisesta.
Opinnäytetyön teoriaosaan aineisto kerättiin useista kirjallisuuslähteistä, lehdistä, internetistä sekä musiikkiterapiaopinnoista Sibelius-Akatemian avoimessa yliopistossa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui ryhmämuotoisista musiikin tera-peuttisen käytön demonstraatioista, joita ohjasin dementiaa sairastaville. Menetelmiksi toiminnalliseen osuuteen valittiin laulaminen ja musiikin kuuntelu, jotka ovat usein helpoimmat tavat tuottaa musiikkia.
Tärkeimpänä toiminnallisesta osuudesta heränneenä johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että vastaavanlaiselle musiikin terapeuttiselle käytölle olisi tarvetta. Se ei korvaisi olemassa olevia auttamiskeinoja, mutta olisi yksi uusi kuntouttavan hoitotyön väline.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, DIAK Länsi Pori. Terveysalan koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli tuottaa ohjeistus hoitohenkilökunnalle musiikin terapeuttisen käytön mahdollisuuksien hyödyntämisestä dementiaa sairastavien hoitotyössä. Opinnäytetyöprosessi koostui ideoinnista, suunnittelusta, toteutuksesta ja tuloksien ja työn julkistamisesta.
Opinnäytetyön teoriaosaan aineisto kerättiin useista kirjallisuuslähteistä, lehdistä, internetistä sekä musiikkiterapiaopinnoista Sibelius-Akatemian avoimessa yliopistossa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui ryhmämuotoisista musiikin tera-peuttisen käytön demonstraatioista, joita ohjasin dementiaa sairastaville. Menetelmiksi toiminnalliseen osuuteen valittiin laulaminen ja musiikin kuuntelu, jotka ovat usein helpoimmat tavat tuottaa musiikkia.
Tärkeimpänä toiminnallisesta osuudesta heränneenä johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että vastaavanlaiselle musiikin terapeuttiselle käytölle olisi tarvetta. Se ei korvaisi olemassa olevia auttamiskeinoja, mutta olisi yksi uusi kuntouttavan hoitotyön väline.