3D-mallin sekä valaistuksen toteutus asuntoesittelysovellukseen
Palomäki, Markus (2017)
Palomäki, Markus
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913168
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sekä luoda ohjeistus 3D-mallin ja valaistuksen toteut-tamisesta Unity3D-pelimoottorilla ajettavaan asuntoesittelysovellukseen. Asuntoesitte-lysovelluksessa pääsee tutustumaan suunnittelemaan uudisrakennuskohteeseen, jota voitiin ajaa verkkoselaimella.
Opinnäytetyössä 3D-malliksi valittiin divaanisänky. Sängyn prosessi aloitettiin objektin suunnittelusta jatkuen aina low poly -matalaresoluutioisen mallin toteutukseen sekä mallin viemiseen Unity3D-kehitystyökaluun. Sängyn tyynyistä ja peitosta luotiin korkearesoluutioiset (high poly) mallit, jotka toteutettiin käyttämällä Blender-sovelluksen fysiikkamoottoria. Korkearesoluution malleista luotiin edelleen matalaresoluutioiset (low poly) mallit.
Asuntoesittelysovelluksessa valaistus oli jo valmiiksi toteutettuna, mutta asiakas halusi kehittää sitä valoisammaksi. Tämä saatiin toteutettua käyttämällä eri Unity3D-sovelluksen valaistusmenetelmiä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin toteutettua sängystä 3D-malli aikuisten makuuhuonee-seen. Sovellus sai valoisamman ja realistisemman valaistuksen. Lisäksi opinnäytetyön kirjallista osiota voidaan käyttää uusien mallien toteuttamiseen, mallin viemiseen Unity3D-pelimoottoriin sekä valaistuksen asettamiseen.
Opinnäytetyössä 3D-malliksi valittiin divaanisänky. Sängyn prosessi aloitettiin objektin suunnittelusta jatkuen aina low poly -matalaresoluutioisen mallin toteutukseen sekä mallin viemiseen Unity3D-kehitystyökaluun. Sängyn tyynyistä ja peitosta luotiin korkearesoluutioiset (high poly) mallit, jotka toteutettiin käyttämällä Blender-sovelluksen fysiikkamoottoria. Korkearesoluution malleista luotiin edelleen matalaresoluutioiset (low poly) mallit.
Asuntoesittelysovelluksessa valaistus oli jo valmiiksi toteutettuna, mutta asiakas halusi kehittää sitä valoisammaksi. Tämä saatiin toteutettua käyttämällä eri Unity3D-sovelluksen valaistusmenetelmiä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin toteutettua sängystä 3D-malli aikuisten makuuhuonee-seen. Sovellus sai valoisamman ja realistisemman valaistuksen. Lisäksi opinnäytetyön kirjallista osiota voidaan käyttää uusien mallien toteuttamiseen, mallin viemiseen Unity3D-pelimoottoriin sekä valaistuksen asettamiseen.