Workplace-järjestelmä Gigantin sisäisen yrityskuvan vahvistajana
Virtanen, Jenna (2017)
Virtanen, Jenna
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612573
Tiivistelmä
Yritysten sisäiset kommunikointitavat ovat muotoutumassa uudelleen sosiaalista mediaa hyväksi käyttäen. Gigantti oli toukokuussa 2016 maailmanlaajuisesti yksi ensimmäisistä yrityksistä, joka otti Facebookin yrityksille kehittämän Workplace-intranetjärjestelmän käyttöön sisäisessä viestinnässään. Sosiaalisen intranetin tavoitteena on tuoda sosiaalisen median nopeus, vuorovaikutteisuus sekä vaivattomuus perinteisesti kankeaan sisäiseen viestintään.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Gigantin työntekijöiden käyttökokemuksia Workplace-järjestelmästä ja samalla tutkia, onko järjestelmän käyttöönotto mahdollisesti vaikuttanut yrityksen sisäiseen yrityskuvaan. Tutkimuksen teoreettinen kehys koostuu sisäisestä viestinnästä, sisäisestä markkinoinnista sekä yrityskuvasta. Opinnäytetyössä analysoidaan myös Workplacea järjestelmänä.
Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeen avulla neljässä eri Gigantin tavaratalossa Varsinais-Suomessa. Kyselyyn osallistuivat eri osastojen myyjät ja osastopäälliköt. Kysely toteutettiin yhdessä vuorovaikutteisesti Gigantin viestintä- ja HR-päälliköiden kanssa ja tavaratalopäälliköt jakoivat sen oman tavaratalonsa Workplace-ryhmässä.
Kyselyn tulokset osoittivat Workplacen käyttökokemusten olevan enimmäkseen hyviä. Järjestelmän käyttöönotto on parantanut tiedonkulkua yrityksessä ja sen koetaan vaikuttaneen positiivisesti muun muassa kuvaan Gigantista työnantajana, asiakaspalveluasenteeseen, viihtymiseen työpaikalla, sekä yhteishenkeen. Nämä kaikki puolestaan vaikuttavat positiivisesti sisäiseen yrityskuvaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Gigantin työntekijöiden käyttökokemuksia Workplace-järjestelmästä ja samalla tutkia, onko järjestelmän käyttöönotto mahdollisesti vaikuttanut yrityksen sisäiseen yrityskuvaan. Tutkimuksen teoreettinen kehys koostuu sisäisestä viestinnästä, sisäisestä markkinoinnista sekä yrityskuvasta. Opinnäytetyössä analysoidaan myös Workplacea järjestelmänä.
Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeen avulla neljässä eri Gigantin tavaratalossa Varsinais-Suomessa. Kyselyyn osallistuivat eri osastojen myyjät ja osastopäälliköt. Kysely toteutettiin yhdessä vuorovaikutteisesti Gigantin viestintä- ja HR-päälliköiden kanssa ja tavaratalopäälliköt jakoivat sen oman tavaratalonsa Workplace-ryhmässä.
Kyselyn tulokset osoittivat Workplacen käyttökokemusten olevan enimmäkseen hyviä. Järjestelmän käyttöönotto on parantanut tiedonkulkua yrityksessä ja sen koetaan vaikuttaneen positiivisesti muun muassa kuvaan Gigantista työnantajana, asiakaspalveluasenteeseen, viihtymiseen työpaikalla, sekä yhteishenkeen. Nämä kaikki puolestaan vaikuttavat positiivisesti sisäiseen yrityskuvaan.