Digitalt spelberoende hos tonåringar : En kvalitativ studie om hur spelberoende påverkar tonåringars sömn och skolframgång
Lehtonen, Erica (2017)
Lehtonen, Erica
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111821
Tiivistelmä
Pelaaminen digitaalisilla medioilla on lisääntynyt merkittävästi viime vuosina ja siksi tämä tutkimus käsittelee ne riskit ja seuraamukset riippuvuus pelaamisen voi johtaa teini-ikäisillä.
Tämän lopputyön päämäärä on lisätä ymmärrystä ja tietoa niihin ongelmiin pelaaminen digitaalisilla medioilla teini-ikäisillä voi aiheuttaa. Pääasiallisesti fokusointi on uneen ja koulumenestyksen yhteisvaikutukseen. Lopputyössä selvitetään myös miten digitaalinen pelaaminen vaikuttaa terveyteen. Työssä on Maslowin tarvehierarkia sekä Oremin itsehoitomallia käytetty teoreettisina lähtökohtina.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kirjallisuustutkimuksena. Aineisto on koottu ja analysoitu tieteellisistä artikkeleista. Tulos on analysoitu käyttämällä kvalitatiivista sisältöanalyysia. Sisältöanalyysiä käyttämällä selvisi kolme pääkategoriaa, vaikutus terveyteen, vaikutus uneen sekä vaikutus koulumenestykseen. Tutkimuksessa selvisi että runsaalla pelaamisella on negatiivinen vaikutus terveyteen, pääasiassa uneen. Tutkimuksessa selviää myös että niillä teini-ikäisillä ,joilla on peliriippuvuus, koulumenestys kärsii.
Tulevaisuudessa voitaisiin tehdä lisää tutkimuksia siitä mikä digitaalisessa pelaamisessa tekee sen että unen laatu on huono.
Tämän lopputyön päämäärä on lisätä ymmärrystä ja tietoa niihin ongelmiin pelaaminen digitaalisilla medioilla teini-ikäisillä voi aiheuttaa. Pääasiallisesti fokusointi on uneen ja koulumenestyksen yhteisvaikutukseen. Lopputyössä selvitetään myös miten digitaalinen pelaaminen vaikuttaa terveyteen. Työssä on Maslowin tarvehierarkia sekä Oremin itsehoitomallia käytetty teoreettisina lähtökohtina.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kirjallisuustutkimuksena. Aineisto on koottu ja analysoitu tieteellisistä artikkeleista. Tulos on analysoitu käyttämällä kvalitatiivista sisältöanalyysia. Sisältöanalyysiä käyttämällä selvisi kolme pääkategoriaa, vaikutus terveyteen, vaikutus uneen sekä vaikutus koulumenestykseen. Tutkimuksessa selvisi että runsaalla pelaamisella on negatiivinen vaikutus terveyteen, pääasiassa uneen. Tutkimuksessa selviää myös että niillä teini-ikäisillä ,joilla on peliriippuvuus, koulumenestys kärsii.
Tulevaisuudessa voitaisiin tehdä lisää tutkimuksia siitä mikä digitaalisessa pelaamisessa tekee sen että unen laatu on huono.