Äitiys- ja vanhempainvapaan haasteet kauneudenhoitoalan yrittäjillä
Kostet, Johanna (2015)
Kostet, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705209147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705209147
Tiivistelmä
Yrittäjien äitiyslomasta ei löydy paljoa tietoa. Kauneudenhoitoalalla työskentelee paljon naisyrittäjiä ja monelle tulee jossain vaiheessa ajankohtaiseksi etsiä tietoa yrittäjien äitiyslomasta tai toisin sanoen äitiys- ja vanhempainvapaasta; mitä ne pitävät sisällään ja mitä kaikkea yrittäjän pitää ottaa huomioon alkaessaan odottaa perheenlisäystä ja jäädessään äitiyslomalle yrityksestä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä kaikkea kauneudenhoitoalan yrittäjien on otettava huomioon äitiyslomalle jäädessään, sekä mitkä asiat tuntuvat yrittäjistä haasteellisilta äitiysloman aikana.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä lähdeaineistona suurimmaksi osaksi internetiä ja kirjallisuutta, kirjallisuudessa perehtyen opinnäytetyön toteuttamiseen. Internetin erilaiset yrittäjien blogit ja -keskustelupalstat olivat suurena osana tietoperustaa. Opinnäytetyöhön sisältyvä kysely kauneudenhoitoalan yrittäjille tehtiin Survey Monkey-ohjelmaa apuna käyttäen ja haastateltiin kolmea eri kauneudenhoitoalan yrittäjää.
Yrittäjien äitiys- ja vanhempainvapaista ja siitä löytyvästä vähäisestä tiedosta, voi tehdä yhteen vedon, että virallista tietoa löytyy todella vähäinen määrä. Se tieto on sekavasti kirjoitettu. Tässä viitataan esimerkiksi Kelan ja eri vakuutusyhtiöiden virallisiin sivuihin. Yrittäjien omissa blogeissa he avaavat tietoa enemmän ja kirjoittavat tiedon selkokielellä helpommaksi ymmärtää. Opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä kauneudenhoitoalan yrittäjien haasteisiin, joita he kohtasivat jäädessään äitiyslomalle; mitä kaikkea kauneudenhoitoalan yrittäjien on otettava huomioon ennen äitiys- ja vanhempainvapaalle jäämistä ja mitä tunteita äitiysloma nostaa pintaan yrittäjissä. Oleellisimmat haasteet yrittäjille olivat: pitkät työpäivät ennen äitiysvapaalle jääntiä, äitiysvapaan kesto, vähäinen rahantulo äitiysvapaan aikana, pelko asiakkaiden menetyksestä ja miten yhdistää äitiys ja yrittäjyys.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä lähdeaineistona suurimmaksi osaksi internetiä ja kirjallisuutta, kirjallisuudessa perehtyen opinnäytetyön toteuttamiseen. Internetin erilaiset yrittäjien blogit ja -keskustelupalstat olivat suurena osana tietoperustaa. Opinnäytetyöhön sisältyvä kysely kauneudenhoitoalan yrittäjille tehtiin Survey Monkey-ohjelmaa apuna käyttäen ja haastateltiin kolmea eri kauneudenhoitoalan yrittäjää.
Yrittäjien äitiys- ja vanhempainvapaista ja siitä löytyvästä vähäisestä tiedosta, voi tehdä yhteen vedon, että virallista tietoa löytyy todella vähäinen määrä. Se tieto on sekavasti kirjoitettu. Tässä viitataan esimerkiksi Kelan ja eri vakuutusyhtiöiden virallisiin sivuihin. Yrittäjien omissa blogeissa he avaavat tietoa enemmän ja kirjoittavat tiedon selkokielellä helpommaksi ymmärtää. Opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä kauneudenhoitoalan yrittäjien haasteisiin, joita he kohtasivat jäädessään äitiyslomalle; mitä kaikkea kauneudenhoitoalan yrittäjien on otettava huomioon ennen äitiys- ja vanhempainvapaalle jäämistä ja mitä tunteita äitiysloma nostaa pintaan yrittäjissä. Oleellisimmat haasteet yrittäjille olivat: pitkät työpäivät ennen äitiysvapaalle jääntiä, äitiysvapaan kesto, vähäinen rahantulo äitiysvapaan aikana, pelko asiakkaiden menetyksestä ja miten yhdistää äitiys ja yrittäjyys.