Verkko-oppimateriaalia kehitysvammaisuudesta : Perustietoa kehitysvammaisuudesta ja kehitysvammaisen lapsen perheen kohtaaminen ja tukeminen
Yli-Opas, Outi; Laine, Heidi; Lattu, Henna (2010)
Yli-Opas, Outi
Laine, Heidi
Lattu, Henna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287155
Tiivistelmä
Opinnäytetyönämme suunnittelimme ja kehitimme verkko-oppimateriaalia kehitysvammaisuudesta Mikkelin ammattikorkeakoululle. Teimme kaksi kolmen opintopisteen verkko-opintojaksoa, Perustietoa kehitysvammaisuudesta ja Kehitysvammaisen lapsen perheen kohtaaminen ja tukeminen. Toteutimme molemmat opintojaksot Mikkelin ammattikorkeakoulun Moodle-alustalle.
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsittelemme sitä, miten hyvä verkko-oppimateriaali tehdään. Verkko-opintojaksojen oppimiskäsityksenä on konstruktivismi ja pedagogiseksi malliksi valittiin tutkiva oppiminen. Teorian pohjalta suunnittelimme molempien opintojaksojen sisällöt ja rakensimme opintojaksot Moodle-alustalle. Lopuksi arviointiryhmä arvioi opintojaksot ja palautteen perusteella muokkasimme opintojaksot lopulliseen muotoon.
Perustietoa kehitysvammaisuudesta -opintojaksolla käsiteltäviksi aiheiksi valittiin kehitysvammaisuuden määritelmä, historia, syyt, esiintyvyys, aiheeseen liittyvä lainsäädäntö ja etuudet, Suomessa esiintyviä kehitysvammoja sekä niiden lisäsairauksia. Kehitysvammaisen lapsen perheen kohtaaminen ja tukeminen -opintojakson sisällöksi muodostuivat raskauden aikaiset sikiöseulonnat, hyvän ensitiedon anto ja perheen kohtaamiseen ja tukemiseen liittyvät asiat. Opintojaksot täydentävät toisiaan.
Mikkelin ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmassa ei ole ollut tarjolla hoitotyön opiskelijoille erillistä opintojak-soa kehitysvammaisuudesta. Hoitotyössä voi kohdata kehitysvammaisia henkilöitä ja heidän perheitään, minkä vuoksi tieto kehitysvammaisuudesta ja perheiden tukemisesta on tärkeää. Myös tekemiemme verkkokurssien arvioinneista saadun palautteen perusteella opintojaksot tulivat tarpeeseen.
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsittelemme sitä, miten hyvä verkko-oppimateriaali tehdään. Verkko-opintojaksojen oppimiskäsityksenä on konstruktivismi ja pedagogiseksi malliksi valittiin tutkiva oppiminen. Teorian pohjalta suunnittelimme molempien opintojaksojen sisällöt ja rakensimme opintojaksot Moodle-alustalle. Lopuksi arviointiryhmä arvioi opintojaksot ja palautteen perusteella muokkasimme opintojaksot lopulliseen muotoon.
Perustietoa kehitysvammaisuudesta -opintojaksolla käsiteltäviksi aiheiksi valittiin kehitysvammaisuuden määritelmä, historia, syyt, esiintyvyys, aiheeseen liittyvä lainsäädäntö ja etuudet, Suomessa esiintyviä kehitysvammoja sekä niiden lisäsairauksia. Kehitysvammaisen lapsen perheen kohtaaminen ja tukeminen -opintojakson sisällöksi muodostuivat raskauden aikaiset sikiöseulonnat, hyvän ensitiedon anto ja perheen kohtaamiseen ja tukemiseen liittyvät asiat. Opintojaksot täydentävät toisiaan.
Mikkelin ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmassa ei ole ollut tarjolla hoitotyön opiskelijoille erillistä opintojak-soa kehitysvammaisuudesta. Hoitotyössä voi kohdata kehitysvammaisia henkilöitä ja heidän perheitään, minkä vuoksi tieto kehitysvammaisuudesta ja perheiden tukemisesta on tärkeää. Myös tekemiemme verkkokurssien arvioinneista saadun palautteen perusteella opintojaksot tulivat tarpeeseen.