Painotalon markkinointisuunnitelma
Sundqvist , Mia-Helena (2017)
Sundqvist , Mia-Helena
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060412263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060412263
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee markkinointisuunnitelman luomista. Toimeksiantajayritys on Ab Forsberg Rahkola Oy, joka on pietarsaarelainen kattavan tarjonnan painotalo. Painotalon markkinointisuunnitelma tehdään opinnäytetyössä käytetyn teorian pohjalta. Näin on sujuvampaa nähdä, mihin teoria-osuuteen käytäntö perustuu. Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tietoa sovelletaan painoalalle.
Tätä opinnäytetyötä voidaan käyttää markkinoinnin apuvälineenä. Markkinointisuunnitelma antaisi säännöllisyyttä ja tarkoituksenmukaisuutta painotalon markkinointiin. Lisäksi tämän työn tarkoitus on saada yritystä ymmärtämään suunnitelmallisen markkinoinnin tarpeellisuus liiketoiminnassa. Tavoitteena on käsitellä suunnitelmallista markkinointia hyvin kokonaisvaltaisesti ja kattavasti, jotta siitä olisi mahdollisimman paljon hyötyä Ab Forsberg Rahkola Oy:n liiketoiminnalle pitkällä ja lyhyellä aikavälillä.
Markkinoinnin suunnittelu on loppumaton prosessi. Se on jatkuvaa sisäisen ja ulkoisen toimintaympäristön analysointia. Analysoinnin avulla kehitetään yrityksen kilpailukeinoja, joiden avulla asetetut tavoitteet yritystoiminnassa saavutetaan. Markkinointisuunnitelma koostuu lähtökohta-analyyseista, strategian valinnasta, tavoitteiden asennasta, toimintasuunnitelmasta, toteutuksesta ja seurannasta.
Tätä opinnäytetyötä voidaan käyttää markkinoinnin apuvälineenä. Markkinointisuunnitelma antaisi säännöllisyyttä ja tarkoituksenmukaisuutta painotalon markkinointiin. Lisäksi tämän työn tarkoitus on saada yritystä ymmärtämään suunnitelmallisen markkinoinnin tarpeellisuus liiketoiminnassa. Tavoitteena on käsitellä suunnitelmallista markkinointia hyvin kokonaisvaltaisesti ja kattavasti, jotta siitä olisi mahdollisimman paljon hyötyä Ab Forsberg Rahkola Oy:n liiketoiminnalle pitkällä ja lyhyellä aikavälillä.
Markkinoinnin suunnittelu on loppumaton prosessi. Se on jatkuvaa sisäisen ja ulkoisen toimintaympäristön analysointia. Analysoinnin avulla kehitetään yrityksen kilpailukeinoja, joiden avulla asetetut tavoitteet yritystoiminnassa saavutetaan. Markkinointisuunnitelma koostuu lähtökohta-analyyseista, strategian valinnasta, tavoitteiden asennasta, toimintasuunnitelmasta, toteutuksesta ja seurannasta.