Katsastuksen Laatukäsikirja : KAUS-Kantolan Autokatsastus
Valkila, Kai (2010)
Valkila, Kai
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297241
Tiivistelmä
Ajoneuvojen lakisääteisiä katsastuksia harjoittavien yritysten on varmistuttava siitä, että toiminta on tasapuolista ja ketään syrjimätöntä. Tämä on varmistettu siten, että katsastustoimipaikkojen tulee täyttää toimiluvan edellytykset, jolloin niillä on oltava asemakohtainen laatukäsikirja. Käsikirjassa määritellään katsastuksen toiminnan ja työmenetelmien kuvaukset, katsastuksen tarkastuskohteet ja hyväksymis- ja hylkäämisperusteet sekä henkilöstön koulutussuunnitelma ja vastuualueiden määrittely. Lisäksi on selvitys asiakaspalautteen käsittelystä ja sisäisen laadunvalvonnan toimintaohjeistus.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkentaa käytännön katsastustoiminnan ohjeistusta ja toteuttaa laadunvalvontaa KAUS-Kantolan Autokatsastuksessa. Laatukäsikirja perustuu pääosin Liikenneministeriön päätökseen ajoneuvojen katsastusluvista sekä liikenteen turvallisuusviraston (TraFi) antamiin ohjeisiin.
Tavoitteen mukaisesti valmistuvaa käsikirjaa käytetään apuna mahdollisien ongelmatilanteiden ratkomiseen. Samoin laadun kehittämisen perustana ja henkilöstön perehdyttämisen apuna. Työhön on lisättävissä tarvittavia muutosten tuomia osuuksia, kuten uudistuvan toimilupalain mahdolliset korjaamo-/asiantuntijatoiminnot tai laatukäsikirjan sertifiointivaatimus. Liitteenä olevaan vastuumatriisiin on yksinkertaista tehdä tarvittavia korjauksia ja lisäyksiä tietojen muuttuessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkentaa käytännön katsastustoiminnan ohjeistusta ja toteuttaa laadunvalvontaa KAUS-Kantolan Autokatsastuksessa. Laatukäsikirja perustuu pääosin Liikenneministeriön päätökseen ajoneuvojen katsastusluvista sekä liikenteen turvallisuusviraston (TraFi) antamiin ohjeisiin.
Tavoitteen mukaisesti valmistuvaa käsikirjaa käytetään apuna mahdollisien ongelmatilanteiden ratkomiseen. Samoin laadun kehittämisen perustana ja henkilöstön perehdyttämisen apuna. Työhön on lisättävissä tarvittavia muutosten tuomia osuuksia, kuten uudistuvan toimilupalain mahdolliset korjaamo-/asiantuntijatoiminnot tai laatukäsikirjan sertifiointivaatimus. Liitteenä olevaan vastuumatriisiin on yksinkertaista tehdä tarvittavia korjauksia ja lisäyksiä tietojen muuttuessa.