Jatkuva parantaminen : Jatkuvan parantamisen keskeiset elementit
Laakkonen, Katja (2017)
Laakkonen, Katja
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512355
Tiivistelmä
Pysyäkseen nyky-yhteiskunnassa kilpailukykyisenä yrityksen tulee olla koko ajan innovatiivisempi sekä toiminnan tehokkaampaa ja laadukkaampaa. Jatkuva parantaminen on ajankohtainen aihe ja sen tulisi korostua vielä enemmän yhteiskunnan toiminnoissa tulevaisuudessa.
Jatkuvaan parantamiseen ja sen keskeisiin elementteihin keskittyvä tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa toteutettiin konstruktiivista tutkimusotetta, jossa kehitettiin uusi teoreettiseen tietoon perustuva konstruktio yhteistyössä kohdeyrityksen kanssa. Lähdeaineiston lisäksi tutkimuksen alussa kerätiin tutkimusaineistoa henkilöstölle suunnatun kyselyn avulla, jonka tarkoituksena oli selvittää jatkuvan parantamisen vaikutus yrityksen henkilöstön jokapäiväisessä toiminnassa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu pääasiallisesti jatkuvaan parantamiseen, ongelmanratkaisuun sekä organisaatiokulttuuriin liittyvästä aineistosta. Aineiston avulla selvitetään vastauksia tutkimuskysymyksiin jatkuvan parantamisen keskeisistä elementeistä sekä kuinka jatkuvan parantamisen keskeisiä elementtejä voidaan hyödyntää yrityksen jokapäiväisessä toiminnassa.
Lähdetietojen kautta jatkuvan parantamisen keskeisiksi elementeiksi nousivat yhteinen visio, systemaattisuus, proaktiivisuus, sitoutuminen, standardointi ja innovointi. Tietoperustan kautta kohdeyrityksen havainto- ja asiakaspalauteprosessia kehitettiin jatkuvan parantamisen keskeisten elementtien mukaisesti standardisoidummaksi, systemaattisemmaksi ja proaktiivisemmaksi prosessiksi. Kehitetty malli johtaa koko organisaation osallistamisen ja sitoutumisen kautta laadun paranemiseen, virheiden määrän ja kustannusten vähenemiseen ja asiakastyytyväisyyden varmistamiseen.
Jatkuvaan parantamiseen ja sen keskeisiin elementteihin keskittyvä tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa toteutettiin konstruktiivista tutkimusotetta, jossa kehitettiin uusi teoreettiseen tietoon perustuva konstruktio yhteistyössä kohdeyrityksen kanssa. Lähdeaineiston lisäksi tutkimuksen alussa kerätiin tutkimusaineistoa henkilöstölle suunnatun kyselyn avulla, jonka tarkoituksena oli selvittää jatkuvan parantamisen vaikutus yrityksen henkilöstön jokapäiväisessä toiminnassa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu pääasiallisesti jatkuvaan parantamiseen, ongelmanratkaisuun sekä organisaatiokulttuuriin liittyvästä aineistosta. Aineiston avulla selvitetään vastauksia tutkimuskysymyksiin jatkuvan parantamisen keskeisistä elementeistä sekä kuinka jatkuvan parantamisen keskeisiä elementtejä voidaan hyödyntää yrityksen jokapäiväisessä toiminnassa.
Lähdetietojen kautta jatkuvan parantamisen keskeisiksi elementeiksi nousivat yhteinen visio, systemaattisuus, proaktiivisuus, sitoutuminen, standardointi ja innovointi. Tietoperustan kautta kohdeyrityksen havainto- ja asiakaspalauteprosessia kehitettiin jatkuvan parantamisen keskeisten elementtien mukaisesti standardisoidummaksi, systemaattisemmaksi ja proaktiivisemmaksi prosessiksi. Kehitetty malli johtaa koko organisaation osallistamisen ja sitoutumisen kautta laadun paranemiseen, virheiden määrän ja kustannusten vähenemiseen ja asiakastyytyväisyyden varmistamiseen.