Uusien toimintatapojen ja työvälineiden käyttöönotto : Case: VR Transpoint, rautatielogistiikka
Elk, Teemu; Rinne, Toni (2017)
Elk, Teemu
Rinne, Toni
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111460
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään, miten organisaation tulee valmistautua ja toteuttaa muutos. Päätavoitteena oli luoda uusi prosessimalli VR Transpoint, rautatielogistiikan organisaatiolle, miten uudet toimintatavat ja työvälineet tulee käyttöönottaa. Työssä selvitetään tutkimuksen avulla tehokkain ja toteuttamiskelpoisin tapa toteuttaa erilaiset hankkeet, siten että niistä saadaan parhaimmat tulokset ja hyödyt kohdeyritykselle.
Opinnäytetyössä kartoitetaan kohdeyrityksen nykytila, selvitetään henkilöstön ja johdon tämän hetkiset näkemykset ja kokemukset aiemmista hankkeista. Haetaan ratkaisu, miten jatkossa erilaiset muutostilanteet kannattaa organisoida ja implementoida käytännön tasolle. Tietoperustassa käsitellään aiheita: Mitä on muutos, muutoksen johtaminen, miten organisaation työntekijät ja työyhteisö käsittelevät muutosta sekä muutoksen vaiheita.
Tutkimuksessa analysoidaan kolmea esimerkkihanketta, jotka olivat jo aiemmin käyttöönotettuja hankkeita kohdeyrityksessä. Hankkeiden perusteella laadittiin uusi prosessimalli, jossa huomioidaan esimerkkihankkeiden ja tutkimusten perusteella kohdeyrityksessä jo hyväksi havaitut toimintatavat, ja vastaavasti kehitystoimia vaativat toimintatavat. Prosessimallia voidaan hyödyntää eri tyyppisissä hankkeissa joko sellaisenaan tai soveltaen, riippuen hankkeen laajuudesta sekä sisällöstä.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta, että hankkeen onnistumismahdollisuudet lisääntyvät huomattavasti, jos henkilöstö osallistuu hankkeeseen jo hankkeen valmistelu vaiheessa. Tuloksista nähdään, miten tiedottamisen ja viestinnän merkitys on tärkeää kaikissa hankkeen vaiheissa.
Opinnäytetyössä kartoitetaan kohdeyrityksen nykytila, selvitetään henkilöstön ja johdon tämän hetkiset näkemykset ja kokemukset aiemmista hankkeista. Haetaan ratkaisu, miten jatkossa erilaiset muutostilanteet kannattaa organisoida ja implementoida käytännön tasolle. Tietoperustassa käsitellään aiheita: Mitä on muutos, muutoksen johtaminen, miten organisaation työntekijät ja työyhteisö käsittelevät muutosta sekä muutoksen vaiheita.
Tutkimuksessa analysoidaan kolmea esimerkkihanketta, jotka olivat jo aiemmin käyttöönotettuja hankkeita kohdeyrityksessä. Hankkeiden perusteella laadittiin uusi prosessimalli, jossa huomioidaan esimerkkihankkeiden ja tutkimusten perusteella kohdeyrityksessä jo hyväksi havaitut toimintatavat, ja vastaavasti kehitystoimia vaativat toimintatavat. Prosessimallia voidaan hyödyntää eri tyyppisissä hankkeissa joko sellaisenaan tai soveltaen, riippuen hankkeen laajuudesta sekä sisällöstä.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta, että hankkeen onnistumismahdollisuudet lisääntyvät huomattavasti, jos henkilöstö osallistuu hankkeeseen jo hankkeen valmistelu vaiheessa. Tuloksista nähdään, miten tiedottamisen ja viestinnän merkitys on tärkeää kaikissa hankkeen vaiheissa.