Kelan Kanta-liityntä : kanta-palvelujen käyttöönotto yksityisessä suun terveydenhuollossa
Peltonen, Antti-Pekka (2017)
Peltonen, Antti-Pekka
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111735
Tiivistelmä
Kanta-palvelu yhdistää terveydenhuollon potilastietokannat yhdeksi suureksi tietokannaksi, eli se on kerätyn tiedon tietopankki. Kantaan kuuluvat Sähköinen resepti, Lääketietokanta, Potilastiedon arkisto, Tiedonhallintapalvelu sekä Omakanta-palvelu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli asentaa Kelan Kanta-palvelun eResepti-ominaisuus Helmi-ohjelmistoon, Turussa sijaitsevaan yksityisen hammashuollon toimitilojen järjestelmään. Toimeksiantajana työssä toimii Kasinonkulman hammaslääkärit.
Pääasiallisena tietolähteenä oli Kanta-, Receptum- ja Atostek-internetsivustot. Sivustot ovat tuottaneet Sosiaali- ja terveysministeriö, Kansaneläkelaitos, Kanta-palvelut, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Väestörekisterikeskus, Receptum, Atostek ja Receptumin sekä Atostekin yhteistyösivusto eRA. Tietolähteenä on käytetty lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annettua lakia ja kansainvälisen standardijärjestön standardia.
Palvelu koetaan tervetulleeksi ja toivotuksi osaksi terveydenhuoltoa. Siitä on ollut ja tulee olemaan hyötyä kansalaisille ja useille eri terveydenhuollon ammattilaisille. Yhteinen palvelu nopeuttaa ja selkeyttää terveydenhuollon toimintoja.
Työ toteutettiin toimipaikassa paikan päällä. Tärkeimpinä työvaiheina työssä olivat asennustiedostojen oikeanlainen muokkaus ja yhteyden toimivuuden tarkistaminen. Työ vaati Windows-käyttöjärjestelmän osaamista, Helmi-ohjelmiston asetusten muokkaustaitoja, saatavuutta tarvittaviin ohjelmistoihin ja asennuksessa tarvittavat laitteistot. Työ antoi syventävää osaamista Helmi-ohjelmistosta. Ongelmatilanteiden ratkonta omatoimisesti on tulevaisuudessa helpompaa hankitun osaamisen avulla.
Työn asennus onnistui ongelmitta. Vaadittu ominaisuus Helmi-ohjelmistoon saatiin asennettua. Työn suorittajasta riippumaton liityntävaihe jäi työssä tekemättä. Puuttuva asennus tullaan tekemään vuoden 2017 syksyllä, kun kehitystyö on sen osalta valmis.
Pääasiallisena tietolähteenä oli Kanta-, Receptum- ja Atostek-internetsivustot. Sivustot ovat tuottaneet Sosiaali- ja terveysministeriö, Kansaneläkelaitos, Kanta-palvelut, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Väestörekisterikeskus, Receptum, Atostek ja Receptumin sekä Atostekin yhteistyösivusto eRA. Tietolähteenä on käytetty lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annettua lakia ja kansainvälisen standardijärjestön standardia.
Palvelu koetaan tervetulleeksi ja toivotuksi osaksi terveydenhuoltoa. Siitä on ollut ja tulee olemaan hyötyä kansalaisille ja useille eri terveydenhuollon ammattilaisille. Yhteinen palvelu nopeuttaa ja selkeyttää terveydenhuollon toimintoja.
Työ toteutettiin toimipaikassa paikan päällä. Tärkeimpinä työvaiheina työssä olivat asennustiedostojen oikeanlainen muokkaus ja yhteyden toimivuuden tarkistaminen. Työ vaati Windows-käyttöjärjestelmän osaamista, Helmi-ohjelmiston asetusten muokkaustaitoja, saatavuutta tarvittaviin ohjelmistoihin ja asennuksessa tarvittavat laitteistot. Työ antoi syventävää osaamista Helmi-ohjelmistosta. Ongelmatilanteiden ratkonta omatoimisesti on tulevaisuudessa helpompaa hankitun osaamisen avulla.
Työn asennus onnistui ongelmitta. Vaadittu ominaisuus Helmi-ohjelmistoon saatiin asennettua. Työn suorittajasta riippumaton liityntävaihe jäi työssä tekemättä. Puuttuva asennus tullaan tekemään vuoden 2017 syksyllä, kun kehitystyö on sen osalta valmis.