ALPTURISMENS INVERKNINGAR PÅ LOKALBEFOLKNINGEN OCH DESTINATIONEN : Chamonix (Frankrike)
Tangen, Silvanus (2017)
Tangen, Silvanus
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111522
Tiivistelmä
Destinationen Chamonix som ligger vid foten av Mont-Blanc i den öst franska regionen Rhône-Alpes, är ett område som attraherar miljontals turister varje år.
Chamonix som redan länge har varit en mycket attraktiv turist destination, har en mycket stor turist massa som besöker destinationen årligen. Turist flödet beror främst på destinationens perfekta miljö för olika slag av aktiviteter samt den vackra omgivningen.
I och med att antalet bofasta invånare i Chamonix är endast 10 000, och som under de nio månader långa högsäsongerna växer med 100 000-130 000, kommer syftet med detta lärdomsprov att basera sig främst på inverkningarna samt påfrestningarna turist massorna för med sig till själva destinationen, lokalbefolkningen samt kulturen. Målet med undersökningen är att skapa en starkare vetenskap om inverkningarna för lokalbefolkningen, kulturen samt miljön på destinationen samt också i områden runt om kring, som berörs av turistflödet.
I teoridelen av undersökningen presenteras själva destinationen Chamonix, turismens allmänna inverkningar, alpturismens inverkan på destinationen och, kulturella inverkningar. Undersökningen genomfördes med den kvalitativa undersökningsmetoden, sju personer av lokalbefolkningen svarade på ett antal intervjufrågor via skype samt ”face-to-face”. The destination Chamonix, located at the foot of Mont Blanc in the eastern French region of Rhône-Alpes, is an area that attracts millions of tourists each year. Chamonix, which has long been a very attractive tourist destination, has a very large tourist mass, which visits the destination annually. The tourist flow depends primarily on the perfect environment for the destination for different types of activities and the beautiful surroundings. As the number of inhabited residents in Chamonix is only 10,000 and which grows by 100,000-130,000 during the 9-month high seasons, the purpose of this thesis will be based mainly on the impacts and the stresses the tourist masses brings to the destination itself, locals as well as the culture. The aim of the survey is to create stronger science about the impact on the locals, the culture and the environment at the destination, as well as in areas around the area affected by the tourist flow. In the theoretical part of the survey, the Chamonix destination itself, the general impact of tourism, the influence of alpine tourism on the destination as well as, cultural influences are presented, The survey was conducted using the qualitative survey methodology. Seven people from the destination responded to a number of interview questions, via Skype and face-to-face. The interest in the survey was born after several own long-term visits to the destination.
Chamonix som redan länge har varit en mycket attraktiv turist destination, har en mycket stor turist massa som besöker destinationen årligen. Turist flödet beror främst på destinationens perfekta miljö för olika slag av aktiviteter samt den vackra omgivningen.
I och med att antalet bofasta invånare i Chamonix är endast 10 000, och som under de nio månader långa högsäsongerna växer med 100 000-130 000, kommer syftet med detta lärdomsprov att basera sig främst på inverkningarna samt påfrestningarna turist massorna för med sig till själva destinationen, lokalbefolkningen samt kulturen. Målet med undersökningen är att skapa en starkare vetenskap om inverkningarna för lokalbefolkningen, kulturen samt miljön på destinationen samt också i områden runt om kring, som berörs av turistflödet.
I teoridelen av undersökningen presenteras själva destinationen Chamonix, turismens allmänna inverkningar, alpturismens inverkan på destinationen och, kulturella inverkningar. Undersökningen genomfördes med den kvalitativa undersökningsmetoden, sju personer av lokalbefolkningen svarade på ett antal intervjufrågor via skype samt ”face-to-face”.