Jokainen nuotti on tärkeä : katsaus minimalismiin ja tyylisuunnan esiintymiseen virolaisessa taidemusiikissa
Salokangas, Tuomas (2017)
Salokangas, Tuomas
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111601
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee minimalismia musiikissa yleisesti ja sen ilmenemistä virolaisessa 1900-luvun lopun klassisessa musiikissa. Tavoitteenani on ollut luoda mahdollisimman kattava ja helposti lähestyttävä yleiskatsaus minimalistiseen musiikkiin ja sen eri ilmenemismuotoihin Yhdysvalloissa ja Euroopassa sekä tuoda esille suurimpia eroja amerikkalaisen ja eurooppalaisen minimalismin välillä. Lopuksi keskityn tarkemmin Viroon, virolaisiin säveltäjiin ja minimalismin vaikutukseen virolaisessa musiikissa.
Esittelen amerikkalaissäveltäjistä La Monte Youngin, Terry Rileyn, Steve Reichin ja Philip Glassin; eurooppalaisista Louis Andriessenin, Michael Nymanin, John Tavenerin ja Henryk Mikołaj Góreckin; sekä virolaisista Arvo Pärtin, Jaan Räätsin, Raimo Kangron, Lepo Sumeran, Erkki-Sven Tüürin ja Urmas Sisaskin. Käyn läpi heidän keskeisimpiä tyylipiirteitään ja teoksiaan.
Kirjallinen työni liittyy ”Universumin ääniä” -konserttiin, joka pidettiin 19.5.2016 Pyynikkisalissa, Tampereen konservatoriolla. Konsertti koostui kokonaan virolaisista minimalistisista soolo-, kamarimusiikki- ja orkesteriteoksista, joissa kaikissa soitin itse pianoa. Työni lopussa esittelen konsertin teokset lyhyesti.
Esittelen amerikkalaissäveltäjistä La Monte Youngin, Terry Rileyn, Steve Reichin ja Philip Glassin; eurooppalaisista Louis Andriessenin, Michael Nymanin, John Tavenerin ja Henryk Mikołaj Góreckin; sekä virolaisista Arvo Pärtin, Jaan Räätsin, Raimo Kangron, Lepo Sumeran, Erkki-Sven Tüürin ja Urmas Sisaskin. Käyn läpi heidän keskeisimpiä tyylipiirteitään ja teoksiaan.
Kirjallinen työni liittyy ”Universumin ääniä” -konserttiin, joka pidettiin 19.5.2016 Pyynikkisalissa, Tampereen konservatoriolla. Konsertti koostui kokonaan virolaisista minimalistisista soolo-, kamarimusiikki- ja orkesteriteoksista, joissa kaikissa soitin itse pianoa. Työni lopussa esittelen konsertin teokset lyhyesti.