NRC-prototyyppiauton testausalustan etuosan suunnittelu
Alasiurua, Tapio (2017)
Alasiurua, Tapio
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111597
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin testialustan etuosa NRC-prototyyppiautoon. NRC on Oulun ammattikorkeakoulun kehitysprojekti, jossa suunnitellaan ralliauto uuteen ralliautoluokkaan. Testialustan tavoitteena on toimia apuna alustan geometrian ja voimansiirron toiminnan tutkimisessa. Suunnittelussa tuli ottaa huomioon alustaan kiinnitettävät laitteet, käyttötarkoitus, materiaalivalinnat, valmistettavuus ja hinta.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi rungon suunnitteluun vaikuttavia materiaalivalintoja ja liitosmenetelmiä. Materiaalivalinoissa käytiin läpi rungon mahdollisia valmistusmateriaaleja ja niiden ominaisuuksia. Liitosmenetelmissä perehdyttiin kiinteisiin ja purettaviin liitoksiin. Kiinteisiin liitosmenetelmiin kuuluvat eri hitsausmenetelmät. Purettaviin liitoksiin kuuluvat pultti-, ruuvi- ja niittiliitokset.
Varsinaisessa työosuudessa suunniteltiin rungon 3D-malli ja laadittiin piirustukset rungosta. 3D-malli laadittiin SolidWorks-ohjelmalla ja suunnittelun perustana käytettiin laboratorioinsinööri Janne Ilomäen ja auto- ja kuljetustekniikan KTO14SN3-opiskelijoiden laatimaa 3D-kokoonpanoa. Piirustukset sisältävät projektiot ylhäältä, alhaalta ja sivulta. Rungon suunnittelussa pyrittiin yksinkertaisuuteen valmistamisen helpottamiseksi ja kustannustehokkuuteen. 3D-mallille ei tehty lujuuslaskelmia, koska rungolla ei tultaisi ajamaan. Piirustusten mukainen runko valmistettiin maalis- ja huhtikuun aikana.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi rungon suunnitteluun vaikuttavia materiaalivalintoja ja liitosmenetelmiä. Materiaalivalinoissa käytiin läpi rungon mahdollisia valmistusmateriaaleja ja niiden ominaisuuksia. Liitosmenetelmissä perehdyttiin kiinteisiin ja purettaviin liitoksiin. Kiinteisiin liitosmenetelmiin kuuluvat eri hitsausmenetelmät. Purettaviin liitoksiin kuuluvat pultti-, ruuvi- ja niittiliitokset.
Varsinaisessa työosuudessa suunniteltiin rungon 3D-malli ja laadittiin piirustukset rungosta. 3D-malli laadittiin SolidWorks-ohjelmalla ja suunnittelun perustana käytettiin laboratorioinsinööri Janne Ilomäen ja auto- ja kuljetustekniikan KTO14SN3-opiskelijoiden laatimaa 3D-kokoonpanoa. Piirustukset sisältävät projektiot ylhäältä, alhaalta ja sivulta. Rungon suunnittelussa pyrittiin yksinkertaisuuteen valmistamisen helpottamiseksi ja kustannustehokkuuteen. 3D-mallille ei tehty lujuuslaskelmia, koska rungolla ei tultaisi ajamaan. Piirustusten mukainen runko valmistettiin maalis- ja huhtikuun aikana.