Suunnitelmallinen sosiaalisen median sisällöntuotanto, case Bistro Vilee
Wasenius, Vilma (2017)
Wasenius, Vilma
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011228
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, millaisilla sisällöillä toimeksiantajani pystyisi saavuttamaan enemmän näkyvyyttä ja sitouttamaan paremmin asiakkaita valituissa sosiaalisen median kanavissa. Toimeksiantajana työlläni oli mikkeliläinen ravintola Bistro Vilee, jolla ei ennestään ollut yhtenäistä ajatusta tai suunnitelmaa yrityksen sisällöntuotantoon. Tätä varten opinnäytetyöni lopputuloksena syntyi käytännöllisiä ja selkeitä kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle, jotka sisältävät jokapäiväiseen käyttöön tarkoitettuja ohjeita julkaistaviin sisältöihin.
Teoreettinen viitekehykseni muodostui kahdesta pääaiheesta, jotka olivat sisältömarkkinointi ja sosiaalinen media. Viitekehyksen ensimmäisessä osassa perehdyttiin sisältömarkkinoinnin käsitteisiin, suunnitelmalliseen ja onnistuneeseen sisällöntuotantoon sekä saavutettujen tulosten mittaamiseen. Sosiaalisen median luvussa käsiteltiin toimeksiantajan valitsemia sosiaalisen median kanavia, niiden tarjoamia mahdollisuuksia ja eri kohderyhmiä sekä niiden segmentointia.
Opinnäytetyöni tutkimusosuuden suoritin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keinoin. Laadullisessa tutkimuksessa havainnoin viiden eri yrityksen toimintaa sosiaalisessa mediassa saadakseni onnistuneesta sisällöntuotannosta ilmiönä kokonaisvaltaista ymmärrystä niin sanotusti ulkopuolisen silmin. Määrällisen tutkimuksen toteutin kyselynä, joka osoitettiin toimeksiantajani Facebook-seuraajille. Kyselytutkimuksella pyrin saamaan tietoa asiakkaiden motiiveista ja toiveista Bistro Vileen sosiaalisen median viestintään.
Tutkimusten perusteella saatiin selville, että liiketoimintastrategiaan kytketty sisältöstrategia auttaa yritystä toimimaan sosiaalisessa mediassa suunnitelmallisesti, tavoitteellisesti ja resursseja säästäen sekä samalla tavoittaen ja sitouttaen niin yleisöjä kuin asiakkaitaan paremmin. Tutkimustulokset selvittivät myös asiakkaiden toiveita ja kiinnostuksen kohteita sisällöntuotannon suhteen, jotka ovat yrityksen kannalta tärkeimpiä näkökulmia. Nämä näkökulmat mielessä pitäen valmistuivat loppuun työn johtopäätökset sekä kehittämisehdotukset.
Teoreettinen viitekehykseni muodostui kahdesta pääaiheesta, jotka olivat sisältömarkkinointi ja sosiaalinen media. Viitekehyksen ensimmäisessä osassa perehdyttiin sisältömarkkinoinnin käsitteisiin, suunnitelmalliseen ja onnistuneeseen sisällöntuotantoon sekä saavutettujen tulosten mittaamiseen. Sosiaalisen median luvussa käsiteltiin toimeksiantajan valitsemia sosiaalisen median kanavia, niiden tarjoamia mahdollisuuksia ja eri kohderyhmiä sekä niiden segmentointia.
Opinnäytetyöni tutkimusosuuden suoritin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keinoin. Laadullisessa tutkimuksessa havainnoin viiden eri yrityksen toimintaa sosiaalisessa mediassa saadakseni onnistuneesta sisällöntuotannosta ilmiönä kokonaisvaltaista ymmärrystä niin sanotusti ulkopuolisen silmin. Määrällisen tutkimuksen toteutin kyselynä, joka osoitettiin toimeksiantajani Facebook-seuraajille. Kyselytutkimuksella pyrin saamaan tietoa asiakkaiden motiiveista ja toiveista Bistro Vileen sosiaalisen median viestintään.
Tutkimusten perusteella saatiin selville, että liiketoimintastrategiaan kytketty sisältöstrategia auttaa yritystä toimimaan sosiaalisessa mediassa suunnitelmallisesti, tavoitteellisesti ja resursseja säästäen sekä samalla tavoittaen ja sitouttaen niin yleisöjä kuin asiakkaitaan paremmin. Tutkimustulokset selvittivät myös asiakkaiden toiveita ja kiinnostuksen kohteita sisällöntuotannon suhteen, jotka ovat yrityksen kannalta tärkeimpiä näkökulmia. Nämä näkökulmat mielessä pitäen valmistuivat loppuun työn johtopäätökset sekä kehittämisehdotukset.