Användarskapat innehåll för datorspel
Ström, Theo (2017)
Ström, Theo
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053010996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053010996
Tiivistelmä
Spelmodifieringar har varit redan i åratal en källa för gratis innehåll till datorspel, och med stigande antal spelföretag som tillåter och stöder användarskapat innehåll, kan användare lätt bygga eget innehåll till deras favoritspel. I detta arbete undersöks hur användarskapat innehåll påverkar spelföretag och hur de kan dra nytta av detta fenomen, samt vilka skäl användare har att skapa eget innehåll. Dessutom beskrivs hur man lagligt skapar innehåll till ett spel och hur innehållet delas till andra användare. Som ett stöd till undersökningen gjordes det en simpel modifiering utan förhandskunskaper för att visa hur lätt det är att komma i gång med övningen. Arbetet baserar sig på akademiska tidskrifter, och är avgränsat till datorspel. Game modifications have been for years a source of free content for computer games. Users are encouraged to create content for their favourite games by the increasing number of game companies that allow and support user-created content. In this work user-created content is examined for how it impacts game companies and how they can benefit from it and what motivates users to create their own content. In addition, the legality and sharing of user-created content is explored. A simple modification was made for this work to demonstrate how easy it is to get started with modifying as a user with no prior knowledge. This work is based on academic journals, and is limited to computer games.