Terveyttä edistävää vastaanottotoimintaa työttömille : -Vastaanottotoiminnan kehittämisprojekti Kokkotyö-säätiön valmentautujille
Möttönen, Janika; Pirttijärvi, Henna; Salmela, Miia (2010)
Möttönen, Janika
Pirttijärvi, Henna
Salmela, Miia
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277054
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee vaikeasti työllistyvien terveyden edistämistoimintaa. Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisena projektina. Pidimme terveyttä edistävää vastaanottoa Kokkotyö-säätiön valmentautujille viiden kuukauden ajan. Opinnäytetyömme tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida Kokkotyö-säätiön valmentautujien terveyttä edistävää vastaanottotoimintaa. Tarkoituksena oli selvittää, millainen oli vastaanotolla käyneiden asiakkaiden terveydentila ja millaisia olivat terveystottumukset, mistä asiakkaiden tarpeet koostuivat vastaanotolla, millaisia olivat asiakkaiden kokemukset vastaanottotoiminnasta ja miten he kokivat terveydenhoitajan vastaanoton tarpeellisuuden jatkossa. Tavoitteemme oli myös lisätä valmiuksiamme ja saada kokemusta vastaanoton pitämisestä tulevaa ammattiamme ajatellen.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys koostui työttömyyden merkityksestä yksilölle, syrjäytymisen ehkäisystä, työttömien terveyden edistämisestä, terveyttä edistävästä vastaanotosta sekä terveydenhoitajan käyttämistä työmenetelmistä. Opinnäytetyössämme käytimme tutkimusmenetelminämme kvalitatiivista ja kvantitatiivista menetelmää. Vastaanottotoiminnan lisäksi laadimme kyselylomakkeen oman vastaanottomme hyödyllisyydestä ja onnistumisesta sekä terveydenhoitajan vastaanoton tarpeellisuudesta tulevaisuudessa. Muina tutkimusmateriaaleina käytimme päiväkirjamerkintöjä ja kirjaamispohjaa, joita analysoimme sisällönanalyysin avulla. Käytimme materiaalina myös seulontatutkimusten tuloksia.
Koko projektimme aikana vastaanotollamme asiakaskäyntejä oli yhteensä 75. Keskimääräinen asiakasmäärä yhdellä vastaanottokerralla oli 4,4. Vastaanoton sisältö muodostui asiakkaiden tarpeiden mukaan. Yleisimmin asiakkaat mittauttivat verenpainetta, tulivat keskustelemaan painonhallinnasta ja hakivat elintapaohjausta sekä neuvoja akuutteihin vaivoihin. Kyselylomakkeeseen vastasi 41 valmentautujaa. Vastausten perusteella asiakkaat olivat hyötyneet vastaanotostamme ja suurin osa oli kiinnostunut omasta terveydestään ja sen edistämisestä. Useimmat olivat kiinnostuneet käyttämään terveydenhoitajan palveluita tulevaisuudessa. Oman oppimisemme kannalta projekti oli meille monella tavalla hyödyllinen.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys koostui työttömyyden merkityksestä yksilölle, syrjäytymisen ehkäisystä, työttömien terveyden edistämisestä, terveyttä edistävästä vastaanotosta sekä terveydenhoitajan käyttämistä työmenetelmistä. Opinnäytetyössämme käytimme tutkimusmenetelminämme kvalitatiivista ja kvantitatiivista menetelmää. Vastaanottotoiminnan lisäksi laadimme kyselylomakkeen oman vastaanottomme hyödyllisyydestä ja onnistumisesta sekä terveydenhoitajan vastaanoton tarpeellisuudesta tulevaisuudessa. Muina tutkimusmateriaaleina käytimme päiväkirjamerkintöjä ja kirjaamispohjaa, joita analysoimme sisällönanalyysin avulla. Käytimme materiaalina myös seulontatutkimusten tuloksia.
Koko projektimme aikana vastaanotollamme asiakaskäyntejä oli yhteensä 75. Keskimääräinen asiakasmäärä yhdellä vastaanottokerralla oli 4,4. Vastaanoton sisältö muodostui asiakkaiden tarpeiden mukaan. Yleisimmin asiakkaat mittauttivat verenpainetta, tulivat keskustelemaan painonhallinnasta ja hakivat elintapaohjausta sekä neuvoja akuutteihin vaivoihin. Kyselylomakkeeseen vastasi 41 valmentautujaa. Vastausten perusteella asiakkaat olivat hyötyneet vastaanotostamme ja suurin osa oli kiinnostunut omasta terveydestään ja sen edistämisestä. Useimmat olivat kiinnostuneet käyttämään terveydenhoitajan palveluita tulevaisuudessa. Oman oppimisemme kannalta projekti oli meille monella tavalla hyödyllinen.