Markkinointiviestintäsuunnitelma yritykselle Kakkua Kiitos
Karhapää, Elina (2017)
Karhapää, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910742
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia käytännöllinen ja toteuttamiskelpoinen markkinointiviestintäsuunnitelma pienelle, vasta toimintansa aloittaneelle yritykselle. Yrityksellä ei ennestään ollut vielä minkäänlaista markkinointiviestintäsuunnitelmaa, joten suunnitelmalle oli tarvetta.
Työn teoriaosuudessa perehdytään markkinointiin ja markkiointiviestintään, keskittyen pääsääntöisesti digitaalisiin markkinointiviestinnän keinoihin. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän suunnittelua SOSTAC-mallia apuna käyttäen ja sisältöstrategian luomista.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin teemahaastatteluin, joiden tavoitteena oli lisätä asiakasymmärrystä. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään kohderyhmän käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa, sekä sitä millaista sisältöä he pitävät kiinnostavana. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville parhaat kanavat tavoittaa yrityksen kohderyhmä, sekä tietoa siitä mikä saa kohderyhmän seuraamaan eri yrityksiä sosiaalisessa mediassa. Benchmarking-menetelmällä havainnoitiin kolmen samalla alalla olevan yrityksen toimintaa sosiaalisessa mediassa ja pyrittiin löytämään hyviä toimintatapoja, joita toimeksiantajayritys voisi omassa toiminnassaan hyödyntää. Teemahaastatteluista ja benchmarkauksesta saatuja tuloksia käytettiin hyväksi toimeksiantajayrityksen markkinointiviestintäsuunnitelmaa laadittaessa.
Tutkimuksen perusteella parhaat kanavat tavoittaa toimeksiantajayrityksen kohderyhmä on yrityksen verkkosivut, Facebook ja Instagram. Lisäksi yhdeksi yrityksen markkinointiviestinnän kanavaksi valittiin verkkosivujen yhteyteen tuleva blogi. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa on kuvattu millaista sisältöä yrityksen kannattaisi valituissa kanavissa tuottaa. Suunnitelmassa keskeiseksi nousi tavoittavan, sitouttavan sekä aktivoivan sisällön luominen. Valmiin suunnitelman avulla yrityksen on mahdollista käynnistää markkinointiviestinnän toteuttaminen ja yrityksen tunnettuuden kasvattaminen.
Markkinointiviestintäsuunnitelma on tarkoitettu vain toimeksiantajayrityksen sisäiseen käyttöön, joten se jätettiin pois julkaistavasta opinnäytetyöstä.
Työn teoriaosuudessa perehdytään markkinointiin ja markkiointiviestintään, keskittyen pääsääntöisesti digitaalisiin markkinointiviestinnän keinoihin. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän suunnittelua SOSTAC-mallia apuna käyttäen ja sisältöstrategian luomista.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin teemahaastatteluin, joiden tavoitteena oli lisätä asiakasymmärrystä. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään kohderyhmän käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa, sekä sitä millaista sisältöä he pitävät kiinnostavana. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville parhaat kanavat tavoittaa yrityksen kohderyhmä, sekä tietoa siitä mikä saa kohderyhmän seuraamaan eri yrityksiä sosiaalisessa mediassa. Benchmarking-menetelmällä havainnoitiin kolmen samalla alalla olevan yrityksen toimintaa sosiaalisessa mediassa ja pyrittiin löytämään hyviä toimintatapoja, joita toimeksiantajayritys voisi omassa toiminnassaan hyödyntää. Teemahaastatteluista ja benchmarkauksesta saatuja tuloksia käytettiin hyväksi toimeksiantajayrityksen markkinointiviestintäsuunnitelmaa laadittaessa.
Tutkimuksen perusteella parhaat kanavat tavoittaa toimeksiantajayrityksen kohderyhmä on yrityksen verkkosivut, Facebook ja Instagram. Lisäksi yhdeksi yrityksen markkinointiviestinnän kanavaksi valittiin verkkosivujen yhteyteen tuleva blogi. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa on kuvattu millaista sisältöä yrityksen kannattaisi valituissa kanavissa tuottaa. Suunnitelmassa keskeiseksi nousi tavoittavan, sitouttavan sekä aktivoivan sisällön luominen. Valmiin suunnitelman avulla yrityksen on mahdollista käynnistää markkinointiviestinnän toteuttaminen ja yrityksen tunnettuuden kasvattaminen.
Markkinointiviestintäsuunnitelma on tarkoitettu vain toimeksiantajayrityksen sisäiseen käyttöön, joten se jätettiin pois julkaistavasta opinnäytetyöstä.