Sujuvaa kommunikaatio-opetusta uusin välinein-laadun kehittäminen yrityksessä
Randen, Elina (2017)
Randen, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510186
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kommunikaatio-opetuksen prosessin laadun kehittäminen. Kehittämistyö toteutettiin yrityksessä, joka on nimeltään Olivia kommunikaatio-opetus&tulkkauspalvelut.
Kommunikaatio-opetuksella tarkoitetaan puhetta tukevien ja korvaavien menetelmien opettamista henkilölle, jolla kielenkehitys ei ole edennyt suotuisasti. Opetusta an-netaan myös henkilön lähi-ihmisille. Kommunikaatio-opetus on kommunikaatiokun-toutuksen tukimuoto, jota voi saada vammaispalveluasetuksen mukaisena sopeutu-misvalmennuksena.
Kehittämisen kohteina olivat asiakaspalautejärjestelmä, asiakastyön käytännöt, yri-tyksen internetsivujen luominen ja opetusmateriaalin uudistaminen sähköiseen muo-toon sekä henkilökunnan koulutus. Kehittämistyön metodologina oli kehittävä työn-tutkimus ja määrällinen tutkimusmenetelmä. Kehittävä työntutkimus on osallistava ja moniääninen metodi, jossa tutkija ja työntekijät tutkivat ja kehittävät työtä yhdessä. Moniäänisyys merkitsee asiakkaiden, työntekijöiden, palvelun maksajatahon sekä yrityksen omistajan äänen kuulemista. Kehittämisteot etenivät tutkimuksessa kehit-tävän työntutkimuksen vaihemallin mukaisesti.
Kehittämistyön tuloksena luotiin asiakaspalautejärjestelmä sekä tutkittiin asiakaspa-lautteita tilastollisella menetelmällä. Asiakaspalautteista saatujen tulosten mukaan asiakkaat olivat tyytyväisiä kommunikaatio-opetukseen. Asiakastyön uudet käytän-nöt mm. ICF- viitekehys ja internetin käytön mahdollisuudet sujuvoittivat kommuni-kaatio-opetuksen prosessia. Henkilökunnan osaamisen kehittäminen käynnistyi yri-tyksen omistajan kouluttautumisella ja etenee henkilökunnan koulutukseen vuonna 2017.
Tulosten pohjalta on mahdollista laajentaa asiakaspalautejärjestelmän ja asiakastyön toimintamalleja muihin yrityksiin, jotka toimivat saman palvelusopimuksen sisällä pääkaupunkiseudulla.
Kommunikaatio-opetuksella tarkoitetaan puhetta tukevien ja korvaavien menetelmien opettamista henkilölle, jolla kielenkehitys ei ole edennyt suotuisasti. Opetusta an-netaan myös henkilön lähi-ihmisille. Kommunikaatio-opetus on kommunikaatiokun-toutuksen tukimuoto, jota voi saada vammaispalveluasetuksen mukaisena sopeutu-misvalmennuksena.
Kehittämisen kohteina olivat asiakaspalautejärjestelmä, asiakastyön käytännöt, yri-tyksen internetsivujen luominen ja opetusmateriaalin uudistaminen sähköiseen muo-toon sekä henkilökunnan koulutus. Kehittämistyön metodologina oli kehittävä työn-tutkimus ja määrällinen tutkimusmenetelmä. Kehittävä työntutkimus on osallistava ja moniääninen metodi, jossa tutkija ja työntekijät tutkivat ja kehittävät työtä yhdessä. Moniäänisyys merkitsee asiakkaiden, työntekijöiden, palvelun maksajatahon sekä yrityksen omistajan äänen kuulemista. Kehittämisteot etenivät tutkimuksessa kehit-tävän työntutkimuksen vaihemallin mukaisesti.
Kehittämistyön tuloksena luotiin asiakaspalautejärjestelmä sekä tutkittiin asiakaspa-lautteita tilastollisella menetelmällä. Asiakaspalautteista saatujen tulosten mukaan asiakkaat olivat tyytyväisiä kommunikaatio-opetukseen. Asiakastyön uudet käytän-nöt mm. ICF- viitekehys ja internetin käytön mahdollisuudet sujuvoittivat kommuni-kaatio-opetuksen prosessia. Henkilökunnan osaamisen kehittäminen käynnistyi yri-tyksen omistajan kouluttautumisella ja etenee henkilökunnan koulutukseen vuonna 2017.
Tulosten pohjalta on mahdollista laajentaa asiakaspalautejärjestelmän ja asiakastyön toimintamalleja muihin yrityksiin, jotka toimivat saman palvelusopimuksen sisällä pääkaupunkiseudulla.