Paljon terveyspalveluita käyttävät asiakkaat : asiakasvastaava-toimintamallin kehittäminen
Mäkelä, Sari (2017)
Mäkelä, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810660
Tiivistelmä
Perusterveydenhuollon tukeminen vahvistaa koko terveydenhuoltoa. Toimiva terveyskeskus -toimenpideohjelman avulla tuetaan ja kehitetään terveyskeskuksen toiminnan lisäksi pitkäaikaissairaiden hoidon saatavuutta ja laatua. Tähän pyritään terveyshyötymallin (CCM) avulla, jota asiakasvastaavat toteuttavat.
Rauman terveyspalveluissa on todettu asiakaskäyntimäärien lisääntyneen, mutta asiakasmäärä ei ole lisääntynyt samassa suhteessa. Tämä on johtanut miettimään, miten saada paremmin kohdennettua oikeat palvelut monidiagnosoiduille ja paljon terveyspalveluita käyttäville asiakkaille. Tavoitteena on kehittää yksilöllisiä ja kestäviä palveluratkaisuja.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää asiakaskeskeistä palvelukokonaisuutta ja parantaa asiakkaan tarvitseman hoidon saatavuutta Rauman terveyskeskuksessa. Tarkoituksena oli kokeilla pitkäaikaissairauksien terveyshyötymallista johdettua asiakasvastaavamallia Rauman terveyskeskuksen sairaanhoitajien vastaanottotoiminnassa, selvittää sairaanhoitajien osaamisen kehittämistarpeita ja selvittää, soveltuuko Potku2 (2014) -hankkeessa kehitetty asiakkaan oma-hoitolomake paljon terveyspalveluita käyttävien asiakkaiden hoitosuunnitelmien laadintaan.
Soveltavassa tutkimuksessa saatiin selvitettyä paljon terveyspalveluita käyttävän asiakkaan ole-van iäkäs, yksinäinen, monisairas ja monenlaisten ongelmiensa takia haasteellinen henkilö. Sairaanhoitajat kokivat tarvitsevansa vuorovaikutuksellisia taitoja ja henkistä tukea työhönsä. Asiakasvastaavatoimintamallin pilotointi antoi rohkaisevia tuloksia asiakaskeskeisen toiminnan kehittämisestä.
Kehittämisprojektin tuloksena luotiin Rauman sosiaali- ja terveyspalveluille paljon terveyspalveluita käyttäville asiakkaille oma hoitomalli moniammatillisuutta, terveyshyötymallia ja hoitopolkuja hyödyntäen. Asiakasvastaava on yhdyshenkilö niille paljon terveyspalveluita käyttäville asiakkaille, joilla ei ole nimettyä lääkäriä tai sairaanhoitajaa. Tämän mallin vaikuttavuutta pitää tulevaisuudessa arvioida säännöllisesti.
Rauman terveyspalveluissa on todettu asiakaskäyntimäärien lisääntyneen, mutta asiakasmäärä ei ole lisääntynyt samassa suhteessa. Tämä on johtanut miettimään, miten saada paremmin kohdennettua oikeat palvelut monidiagnosoiduille ja paljon terveyspalveluita käyttäville asiakkaille. Tavoitteena on kehittää yksilöllisiä ja kestäviä palveluratkaisuja.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää asiakaskeskeistä palvelukokonaisuutta ja parantaa asiakkaan tarvitseman hoidon saatavuutta Rauman terveyskeskuksessa. Tarkoituksena oli kokeilla pitkäaikaissairauksien terveyshyötymallista johdettua asiakasvastaavamallia Rauman terveyskeskuksen sairaanhoitajien vastaanottotoiminnassa, selvittää sairaanhoitajien osaamisen kehittämistarpeita ja selvittää, soveltuuko Potku2 (2014) -hankkeessa kehitetty asiakkaan oma-hoitolomake paljon terveyspalveluita käyttävien asiakkaiden hoitosuunnitelmien laadintaan.
Soveltavassa tutkimuksessa saatiin selvitettyä paljon terveyspalveluita käyttävän asiakkaan ole-van iäkäs, yksinäinen, monisairas ja monenlaisten ongelmiensa takia haasteellinen henkilö. Sairaanhoitajat kokivat tarvitsevansa vuorovaikutuksellisia taitoja ja henkistä tukea työhönsä. Asiakasvastaavatoimintamallin pilotointi antoi rohkaisevia tuloksia asiakaskeskeisen toiminnan kehittämisestä.
Kehittämisprojektin tuloksena luotiin Rauman sosiaali- ja terveyspalveluille paljon terveyspalveluita käyttäville asiakkaille oma hoitomalli moniammatillisuutta, terveyshyötymallia ja hoitopolkuja hyödyntäen. Asiakasvastaava on yhdyshenkilö niille paljon terveyspalveluita käyttäville asiakkaille, joilla ei ole nimettyä lääkäriä tai sairaanhoitajaa. Tämän mallin vaikuttavuutta pitää tulevaisuudessa arvioida säännöllisesti.