Urheilijan markkina-arvon kehittäminen Twitterissä
Lindstedt, Karoliina (2017)
Lindstedt, Karoliina
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610531
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia suomalaisten pääsarjatason urheilijoiden Twitter-käyttäytymistä. Tavoitteena on selvittää naisten ja miesten sekä urheilulajien välisiä eroja. Tutkimuskohteena ovat jalkapallon, jääkiekon, koripallon, lentopallon, pesäpallon ja salibandyn naisten ja miesten pääsarjatasojen urheilijat.
Aineistoa varten kerättiin 12 pääsarjatason kaikkien Twitterissä olevien urheilijoiden tviitit vuoden ajalta Futusome Oy:n avulla. Lopullista aineistoa varten tehtiin harkittu otos, johon valittiin neljä viikon jaksoa jokaiselta vuodenajalta, jotta jokaisella urheilulajilla olisi tasapuoliset lähtökohdat. Näiden viikkojen sisällä tehdyt tviitit luokiteltiin STAR-mallin mukaan. STAR-mallia muokattiin suomalaisen some-kulttuurin mukaiseksi. STAR-malli koostui neljästä eri tekstin lajityypistä, eli tarinankerronnasta, keskustelun herättäjistä, viihteestä ja reagoinnista.
Salibandyn tviittimäärät olivat muita urheilulajeja paljon suuremmat, mutta siinä missä salibandy eroaa muista positiivisella tavalla, lentopallo taas eroaa huomattavan vähäisellä tviittimäärällään. Myös sarjakohtaisesti oli suuria eroja, jotkin joukkueet ovat toisia paljon aktiivisempia, kuten esimerkiksi naisten koripalloliigan Espoo United tuotti 85 % koko sarjan tviiteistä. Lajityyppejä verrattaessa reagointi oli sekä naisten että miesten eniten käytetty lajityyppi. Tämä johtui pitkälti siitä, että vastaaminen toisen henkilön tviittiin laskettiin pääasiassa reagointiin. Naiset käyttivät enemmän tarinankerronta-lajityyppiä kuin miehet, kun taas miehet käyttivät naisia enemmän viihde-lajityyppiä.
Suomalaiset urheilijat pystyisivät pienilläkin muutoksilla parantamaan markkina-arvoaan Twitterissä, sillä monipuolisella tviittaamisella ja jokaista tekstin lajityyppiä käyttämällä urheilija pystyisi helposti nostamaan markkina-arvoaan. Urheiluseurojen pitäisi omalta osaltaan myös panostaa enemmän urheilijoidensa sosiaalisten medioiden käyttöön. Jotta Suomessa päästäisiin muualla maailmassa nähtävään fanituskulttuuriin ja siihen reagointi-malliin, joka ulkomaisilla urheilijoilla sosiaalisissa medioissa on, voitaisiin urheilulajien sekä urheilijoiden näkyvyyttä ja tunnettuutta parantaa monipuolisilla maksuttomien tv-kanavien urheilulähetyksillä ja niihin panostamisella.
Aineistoa varten kerättiin 12 pääsarjatason kaikkien Twitterissä olevien urheilijoiden tviitit vuoden ajalta Futusome Oy:n avulla. Lopullista aineistoa varten tehtiin harkittu otos, johon valittiin neljä viikon jaksoa jokaiselta vuodenajalta, jotta jokaisella urheilulajilla olisi tasapuoliset lähtökohdat. Näiden viikkojen sisällä tehdyt tviitit luokiteltiin STAR-mallin mukaan. STAR-mallia muokattiin suomalaisen some-kulttuurin mukaiseksi. STAR-malli koostui neljästä eri tekstin lajityypistä, eli tarinankerronnasta, keskustelun herättäjistä, viihteestä ja reagoinnista.
Salibandyn tviittimäärät olivat muita urheilulajeja paljon suuremmat, mutta siinä missä salibandy eroaa muista positiivisella tavalla, lentopallo taas eroaa huomattavan vähäisellä tviittimäärällään. Myös sarjakohtaisesti oli suuria eroja, jotkin joukkueet ovat toisia paljon aktiivisempia, kuten esimerkiksi naisten koripalloliigan Espoo United tuotti 85 % koko sarjan tviiteistä. Lajityyppejä verrattaessa reagointi oli sekä naisten että miesten eniten käytetty lajityyppi. Tämä johtui pitkälti siitä, että vastaaminen toisen henkilön tviittiin laskettiin pääasiassa reagointiin. Naiset käyttivät enemmän tarinankerronta-lajityyppiä kuin miehet, kun taas miehet käyttivät naisia enemmän viihde-lajityyppiä.
Suomalaiset urheilijat pystyisivät pienilläkin muutoksilla parantamaan markkina-arvoaan Twitterissä, sillä monipuolisella tviittaamisella ja jokaista tekstin lajityyppiä käyttämällä urheilija pystyisi helposti nostamaan markkina-arvoaan. Urheiluseurojen pitäisi omalta osaltaan myös panostaa enemmän urheilijoidensa sosiaalisten medioiden käyttöön. Jotta Suomessa päästäisiin muualla maailmassa nähtävään fanituskulttuuriin ja siihen reagointi-malliin, joka ulkomaisilla urheilijoilla sosiaalisissa medioissa on, voitaisiin urheilulajien sekä urheilijoiden näkyvyyttä ja tunnettuutta parantaa monipuolisilla maksuttomien tv-kanavien urheilulähetyksillä ja niihin panostamisella.