Ammatillinen opettaja asiantuntijana ja opetuksen kehittäjänä
Venäläinen, Pia (2017)
Venäläinen, Pia
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610368
Tiivistelmä
Opettajuuteen liittyy opettajan oma persoona ja asiantuntijuus, ammatillinen identiteetti ja itsensä kehittäminen. Työssä on tärkeää myös hänen oma persoona, jonka kehittäminen ja hoitaminen ovat hänen oikeutensa ja velvollisuutensa. Opettajan pitää pyrkiä voimavarojen rakentavaan yhdistämiseen ja löytämään tasapainon oman autonomiansa ja työyhteisön välillä. Opettajan elinvoimaisuus suhteessa työyhteisöön näkyy positiivisesti silloin, kun opettaja arvostaa tehtäväänsä ja kunnioittaa kollegojaan.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kyselytutkimukseen perustuen selvittää ammatillisen opettajan tämän hetken ammattiosaamisen tilaa, koskien opettajan asiantuntijuutta, identiteettiä, motivaatiota, opiskelijaan suunnattua motivointitaitoa ja oman ammattiosaamisen ylläpitoa ammatillisessa koulussa.
Työn teoriaosuus koostuu pääosin kirjallisista lähteistä, jotka käsittelevät ammatillista koulutusta Suomessa, opettajan ammatillista identiteettiä ja opettajaa asiantuntijana.
Työn tuloksena saatiin selville arvokasta tietoa siitä, millainen on opettajan mielestä oma ammattiosaamisen taso, oman opetuksen uskottavuus, opetustilanteeseen heittäytyminen, työelämä verkostoitumisen tila, ja millä tasolla on oma asiantuntijuus suhteessa ravintola-alan jatkuvaan muutostilaan nähden.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kyselytutkimukseen perustuen selvittää ammatillisen opettajan tämän hetken ammattiosaamisen tilaa, koskien opettajan asiantuntijuutta, identiteettiä, motivaatiota, opiskelijaan suunnattua motivointitaitoa ja oman ammattiosaamisen ylläpitoa ammatillisessa koulussa.
Työn teoriaosuus koostuu pääosin kirjallisista lähteistä, jotka käsittelevät ammatillista koulutusta Suomessa, opettajan ammatillista identiteettiä ja opettajaa asiantuntijana.
Työn tuloksena saatiin selville arvokasta tietoa siitä, millainen on opettajan mielestä oma ammattiosaamisen taso, oman opetuksen uskottavuus, opetustilanteeseen heittäytyminen, työelämä verkostoitumisen tila, ja millä tasolla on oma asiantuntijuus suhteessa ravintola-alan jatkuvaan muutostilaan nähden.