Juhlapalvelun ulosmyynnin kannattavuus : Case: Kahvila Majurska Ky
Aflecht, Anna-Maria (2017)
Aflecht, Anna-Maria
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249939
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona lappeenrantalaiseen Kahvila Majurska Ky:hyn, johon on suunnitteilla uuden palvelun, juhlapalvelun ulosmyynnin käyttöönotto. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää katetuottolaskennan avulla uuden palvelun kannattavuutta sekä tutkia sen hinnoittelua katetuottohinnoittelun ja markkinaperusteisen hinnoittelun pohjalta. Työssä selvitettiin myös yrityksen henkilökunnan ja vuokratyövoiman palkkakustannusten eroja.
Tutkimus suoritettiin toiminnallisena case-tutkimuksena, jossa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin toimeksiantajalta puhelinhaastatteluilla, sähköpostilla sekä teemahaastattelulla. Markkinahintojen selvittämiseksi pyydettiin kahdesta pitopalveluyrityksestä tarjoukset ja yhden yrityksen hintoja poimittiin internetistä kotisivuilta. Muita juhlapalvelukustannuksia selvitettiin myös internetistä. Muuta tietoa kerättiin kirjallisuudesta ja internetistä.
Juhlapalvelun ulosmyyntiä voidaan pitää tutkimuksen perusteella kannattavana, jos palvelu hinnoitellaan toimeksiantajan määrittämillä hinnoilla. Markkinahintojen mukaan palvelua ei kannata hinnoitella, koska myyntikate putoaa liian alhaiseksi. Myös hinnankorotuksen tulee olla hyvin maltillista, koska palvelun hinta on nykyisellään jo huomattavasti kalliimpi kuin kilpailijoilla. Vuokratyövoiman ja yrityksen henkilökunnan palkkakustannuksissa erot ovat pienet. Suurin palkkaero on tarjoilijoiden välillä: yrityksen tarjoilijan työkustannus tunnilta on lähes kaksi euroa edullisempaa kuin vuokratarjoilijan työ.
Tutkimus suoritettiin toiminnallisena case-tutkimuksena, jossa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin toimeksiantajalta puhelinhaastatteluilla, sähköpostilla sekä teemahaastattelulla. Markkinahintojen selvittämiseksi pyydettiin kahdesta pitopalveluyrityksestä tarjoukset ja yhden yrityksen hintoja poimittiin internetistä kotisivuilta. Muita juhlapalvelukustannuksia selvitettiin myös internetistä. Muuta tietoa kerättiin kirjallisuudesta ja internetistä.
Juhlapalvelun ulosmyyntiä voidaan pitää tutkimuksen perusteella kannattavana, jos palvelu hinnoitellaan toimeksiantajan määrittämillä hinnoilla. Markkinahintojen mukaan palvelua ei kannata hinnoitella, koska myyntikate putoaa liian alhaiseksi. Myös hinnankorotuksen tulee olla hyvin maltillista, koska palvelun hinta on nykyisellään jo huomattavasti kalliimpi kuin kilpailijoilla. Vuokratyövoiman ja yrityksen henkilökunnan palkkakustannuksissa erot ovat pienet. Suurin palkkaero on tarjoilijoiden välillä: yrityksen tarjoilijan työkustannus tunnilta on lähes kaksi euroa edullisempaa kuin vuokratarjoilijan työ.