TURVALLISUUSALALLA VUOSINA 2002–2007 TEHTYJEN OPINNÄYTETÖIDEN AIHEET OPETUSSUUNNITELMASSA
Saukkonen, Jouni; Karvonen, Juhana (2008)
Saukkonen, Jouni
Karvonen, Juhana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812024184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812024184
Tiivistelmä
Tutkimuksen teoreettisena tavoitteena oli selvittää mitä Laurea ammattikorkeakoulun turvallisuusalan koulutusohjelman vuosina 2002–2007 tehdyissä opinnäytetöissä oli tutkittu ja miten niiden aihealueet ja tutkimusongelmat sijoittuivat silloin voimassa olleen opetussuunnitelman opintojaksojen sisältöön. Vastausta ongelmaan haettiin analysoimalla kyseisen aikavälin opinnäytetöiden sisältöä ja hakemalla siitä vastaavuuksia opintojaksojen sisällöistä.
Tämä on laadullinen tutkimus, jossa sisällönanalyysia hyväksikäyttäen analysoitiin tur-vallisuusalan vuosien 2002–2007 opinnäytetöiden sisältöä ja sen suhdetta mainittuna aikana voimassa olleen opetussuunnitelman opintojaksojen sisältöön. Tutkimusaineisto kerättiin Laurean Leppävaaran toimipisteen kirjastosta sekä sähköisestä Laurus-tietokannasta.
Aikaisempaa vastaavaa tutkimusta Laurean turvallisuusalan koulutusohjelmassa ei ole tehty. Tutkimuksessa selvitettiin opinnäytetöiden aihealueiden lukumäärä ja sijoittuminen opintojaksojen ja – kokonaisuuksien sisältöön. Tulokset jakaantuivat melko tasaisesti opetussuunnitelman kaikille osa-alueille, lukuun ottamatta tietoturvallisuuden sekä yrityksen talouden hallinnan opetuskokonaisuuksia. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Laurean turvallisuusalan koulutusohjelman sisällön kehittämisessä. Tutkimus antoi suuntaa siitä, että aiheesta tulisi tehdä jatkotutkimuksia.
Tämä on laadullinen tutkimus, jossa sisällönanalyysia hyväksikäyttäen analysoitiin tur-vallisuusalan vuosien 2002–2007 opinnäytetöiden sisältöä ja sen suhdetta mainittuna aikana voimassa olleen opetussuunnitelman opintojaksojen sisältöön. Tutkimusaineisto kerättiin Laurean Leppävaaran toimipisteen kirjastosta sekä sähköisestä Laurus-tietokannasta.
Aikaisempaa vastaavaa tutkimusta Laurean turvallisuusalan koulutusohjelmassa ei ole tehty. Tutkimuksessa selvitettiin opinnäytetöiden aihealueiden lukumäärä ja sijoittuminen opintojaksojen ja – kokonaisuuksien sisältöön. Tulokset jakaantuivat melko tasaisesti opetussuunnitelman kaikille osa-alueille, lukuun ottamatta tietoturvallisuuden sekä yrityksen talouden hallinnan opetuskokonaisuuksia. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Laurean turvallisuusalan koulutusohjelman sisällön kehittämisessä. Tutkimus antoi suuntaa siitä, että aiheesta tulisi tehdä jatkotutkimuksia.