Kasvattavaa taidetta : pedagoginen lastenteatteri
Loukkola, Jaakko (2010)
Loukkola, Jaakko
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004216712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004216712
Tiivistelmä
Miten aikuinen ja lapsi pystyvät kommunikoimaan teatterin kielellä? Työssäni pohdin lastenteatterin arvoja ja pedagogisen esityksen valmistamista. Millaiset asiat mahdollistavat hyvän lastenteatteriesityksen? Keskeisenä asiana läpi työni kulkee ajatus lapsen ja aikuisen välisen kommunikaation ongelmista ja niiden työstämisestä. Miten löydämme yhteisen kielen?
Vaikka lapsuus usein määritellään ajaksi ennen täysi-ikäisyyttä, tässä työssä lastenteatterilla käsitetään esitykset, jotka ovat suunnattuja 3–8-vuotiaille lapsille. Tahdoin ottaa työni kohderyhmäksi ikäryhmän, jonka itse koen haastavimmaksi ja toisaalta laiminlyödyksi. Lapset ovat kohderyhmä, jolla on oikeus saada nähdä tasokasta, heille suunniteltua teatteritaidetta. Lastenteatterilla käsitetään usein myös lasten itse tekemä teatteri. Tässä työssä keskitytään kuitenkin esityksiin, jossa tekijöinä toimivat aikuiset. Käsittelen myös lastenteatterin ja koko perheen teatterin eroja.
Työssäni ei ole tarkoitus arvottaa teatteritaiteen eri muotoja ja nostaa lastenteatteri ”oikeaksi” tai ”puhtaaksi” teatterin muodoksi. Pohdin lastenteatterin tekemisen motiiveja ja sitä, kenen ehdoilla teatteria olisi tehtävä. Onko aikuisilla oikeus käyttää lapsia katsojina esityksissä, joissa tyydytetään tekijöiden tarvetta visuaaliseen teatteriin? Millaisella kompromissilla sekä taiteilija että katsoja kokevat esityksen mielekkääksi?
Teatteri tarjoaa lapsille mahdollisuuden oppia ja tutkia ympäröivää maailmaa. Asioiden näyttäminen voi avata mahdollisuuksia ymmärtää asioita, jotka muuten ovat lapsille käsittämättömiä. Lähtökohtaisesti lastenteatteri on pedagogista, sillä se sisältää väitteitä ja arvoja, joista työryhmän on oltava tietoisia ja vastuussa.
Päälähteenä opinnäytetyöhöni olen käyttänyt teatteri-ilmaisun ohjaaja Reetta Vehkalahden teosta Leikkivä teatteri, Jyväskylän yliopiston tutkijan Hannu Heikkisen teosta Vakava leikillisyys sekä tutkija Eeva Mustosen Teatteri-lehdessä ja teatteriliiton verkkosivuilla julkaistuja artikkeleita.
Vaikka lapsuus usein määritellään ajaksi ennen täysi-ikäisyyttä, tässä työssä lastenteatterilla käsitetään esitykset, jotka ovat suunnattuja 3–8-vuotiaille lapsille. Tahdoin ottaa työni kohderyhmäksi ikäryhmän, jonka itse koen haastavimmaksi ja toisaalta laiminlyödyksi. Lapset ovat kohderyhmä, jolla on oikeus saada nähdä tasokasta, heille suunniteltua teatteritaidetta. Lastenteatterilla käsitetään usein myös lasten itse tekemä teatteri. Tässä työssä keskitytään kuitenkin esityksiin, jossa tekijöinä toimivat aikuiset. Käsittelen myös lastenteatterin ja koko perheen teatterin eroja.
Työssäni ei ole tarkoitus arvottaa teatteritaiteen eri muotoja ja nostaa lastenteatteri ”oikeaksi” tai ”puhtaaksi” teatterin muodoksi. Pohdin lastenteatterin tekemisen motiiveja ja sitä, kenen ehdoilla teatteria olisi tehtävä. Onko aikuisilla oikeus käyttää lapsia katsojina esityksissä, joissa tyydytetään tekijöiden tarvetta visuaaliseen teatteriin? Millaisella kompromissilla sekä taiteilija että katsoja kokevat esityksen mielekkääksi?
Teatteri tarjoaa lapsille mahdollisuuden oppia ja tutkia ympäröivää maailmaa. Asioiden näyttäminen voi avata mahdollisuuksia ymmärtää asioita, jotka muuten ovat lapsille käsittämättömiä. Lähtökohtaisesti lastenteatteri on pedagogista, sillä se sisältää väitteitä ja arvoja, joista työryhmän on oltava tietoisia ja vastuussa.
Päälähteenä opinnäytetyöhöni olen käyttänyt teatteri-ilmaisun ohjaaja Reetta Vehkalahden teosta Leikkivä teatteri, Jyväskylän yliopiston tutkijan Hannu Heikkisen teosta Vakava leikillisyys sekä tutkija Eeva Mustosen Teatteri-lehdessä ja teatteriliiton verkkosivuilla julkaistuja artikkeleita.