Hoitajan ammatillisten vuorovaikutustaitojen tehotreeni
Leppänen, Miia; Patinen, Tiina (2017)
Leppänen, Miia
Patinen, Tiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199072
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää toisen asteen ammatillisen koulutuksen lähihoitajaopiskelijaryhmälle heidän vuorovaikutustaitojaan edistävä toiminnallinen tapahtuma ja laatia vuorovaikutustaitojen kehittämistä käsittelevä kirjallinen materiaali oppilaitoksen lähihoitajaopiskelijoiden käyttöön. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan kanssa. Tapahtuman ja kirjallisen materiaalin tavoitteena oli edistää lähihoitajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittymistä niin, että he pystyisivät luontevasti toimimaan yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa työhyvinvoinnin ja asiakkaiden hyväksi.
Tapahtuma järjestettiin maaliskuussa 2017 ja osallistujia oli yhteensä 21. Tapahtuma sisälsi havainnollistavan ja aiheeseen sopivan videon, diaesityksen sekä kaksi toiminnallista harjoitteita. Lisäksi oppaat jaettiin tapahtumaan osallistuneille opiskelijoille. Oppaaseen koottiin infopaketti vuorovaikutustaidoista sekä niihin liittyen treeniohjelma, jonka avulla opiskelija voi itsenäisesti harjoittaa omia vuorovaikutustaitojaan. Sähköinen versio oppaasta toimitettiin oppilaitoksen sosiaali- ja terveysalan osaamisaluejohtajalle, jotta se olisi myöhemmin kaikkien oppilaitoksen lähihoitajaopiskelijoiden luettavissa ja opettajien hyödynnettävissä. Oppaan laatimiseksi kerättiin näyttöön perustuvaa tietoa aikaisempien tutkimusjulkaisujen, kirjallisuuden ja luotettavien Internet-lähteiden pohjalta. Opinnäytetyössä hyödynnettiin hoito-, kasvatus- ja käyttäytymistieteellistä tutkittua tietoa. Tiedonhaussa käytettiin neljää eri tietokantaa ja lisäksi tehtiin manuaalisia hakuja.
Tapahtumassa toteutettiin palautekysely koskien osallistujien mielipidettä tapahtuman hyödyllisyydestä sekä oppaan sisällöstä ja ulkoasusta. Kyselyn tulosten perusteella 85% koki tapahtuman hyödylliseksi. Puolet vastaajista piti opasta visuaalisesti kiinnostavana ja 55% aikoi kokeilla siinä olevia harjoituksia tulevaisuudessa. Vastaajista 35% ajatteli tapahtuman vaikuttaneen ryhmän ilmapiiriin selvästi tai jonkin verran positiivisesti. Ryhmän ilmapiirissä muutosta ei kokenut tapahtuneen 60% osallistujista. Tapahtuman vaikutusta negatiivisena piti yksi vastaajista.
Tutkimustietoon pohjautuen voimme todeta vastaavanlaisten kehityshankkeiden olevan tarpeellisia opiskelu- ja työhyvinvoinnin edistämiseksi. Projektista saamamme kokemuksen perusteella olemme sitä mieltä, että tulevaisuudessa ammatillisia vuorovaikutustaitoja käsitteleviä tapahtumia tai tunteja voisi järjestää niin, että käytettävissä olisi enemmän aikaa tai useampia kokoontumiskertoja tietyille opiskelijaryhmille.
Tapahtuma järjestettiin maaliskuussa 2017 ja osallistujia oli yhteensä 21. Tapahtuma sisälsi havainnollistavan ja aiheeseen sopivan videon, diaesityksen sekä kaksi toiminnallista harjoitteita. Lisäksi oppaat jaettiin tapahtumaan osallistuneille opiskelijoille. Oppaaseen koottiin infopaketti vuorovaikutustaidoista sekä niihin liittyen treeniohjelma, jonka avulla opiskelija voi itsenäisesti harjoittaa omia vuorovaikutustaitojaan. Sähköinen versio oppaasta toimitettiin oppilaitoksen sosiaali- ja terveysalan osaamisaluejohtajalle, jotta se olisi myöhemmin kaikkien oppilaitoksen lähihoitajaopiskelijoiden luettavissa ja opettajien hyödynnettävissä. Oppaan laatimiseksi kerättiin näyttöön perustuvaa tietoa aikaisempien tutkimusjulkaisujen, kirjallisuuden ja luotettavien Internet-lähteiden pohjalta. Opinnäytetyössä hyödynnettiin hoito-, kasvatus- ja käyttäytymistieteellistä tutkittua tietoa. Tiedonhaussa käytettiin neljää eri tietokantaa ja lisäksi tehtiin manuaalisia hakuja.
Tapahtumassa toteutettiin palautekysely koskien osallistujien mielipidettä tapahtuman hyödyllisyydestä sekä oppaan sisällöstä ja ulkoasusta. Kyselyn tulosten perusteella 85% koki tapahtuman hyödylliseksi. Puolet vastaajista piti opasta visuaalisesti kiinnostavana ja 55% aikoi kokeilla siinä olevia harjoituksia tulevaisuudessa. Vastaajista 35% ajatteli tapahtuman vaikuttaneen ryhmän ilmapiiriin selvästi tai jonkin verran positiivisesti. Ryhmän ilmapiirissä muutosta ei kokenut tapahtuneen 60% osallistujista. Tapahtuman vaikutusta negatiivisena piti yksi vastaajista.
Tutkimustietoon pohjautuen voimme todeta vastaavanlaisten kehityshankkeiden olevan tarpeellisia opiskelu- ja työhyvinvoinnin edistämiseksi. Projektista saamamme kokemuksen perusteella olemme sitä mieltä, että tulevaisuudessa ammatillisia vuorovaikutustaitoja käsitteleviä tapahtumia tai tunteja voisi järjestää niin, että käytettävissä olisi enemmän aikaa tai useampia kokoontumiskertoja tietyille opiskelijaryhmille.