Barns och vårdnadshavares delaktighet i den småbarnspedagogiska verksamheten
Edgren, Eva (2017)
Edgren, Eva
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239661
Tiivistelmä
Tavoite: Tavoitteena on selvittää huoltajien kokemusta omasta ja lapsensa osallisuudesta varhaiskasvatustoiminassa. Tutkimuskysmykset ovat: Miten huoltajat kokevat mahdollisuuttaan osallistua varhaiskasvatustoiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arvioimiseen? Miten huoltajat kokevat lastensa mahdollisuutta osallistua varhaiskasvatustoiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arvioimiseen? Mikä tapa osallistua olisi mieluinen huoltajien näkökulmasta? Mikä tapa osallistua olisi huoltajien mielestä mieluinen lasten näkökulmasta? Tausta: 1.8.2017 käyttöön otettavassa varhaiskasvatussuunnitelmassa painotetaan lasten ja huoltajien osallisuutta toiminnassa. Menetelmä: Menetelmänä käytetään kahta fokusrymhmäkeskustelua ja yhtä henkilökaohtaista keskustelua. Tulos: Huoltajilta puuttuu tarpeeksi tarkka näkemys heidän lapsensa arjesta varhaiskasvatustoiminnassa, jotta he voisivat lausua mielipiteensä lapsensa osallisuudesta. Huoltajien näkemyksen mukaan osallisuus perustuu yhteistöhön. Kommunikaatio henkilökunnan ja huoltajien välillä on osittain puutteellista. Huoltajat määrittelevät osallisuutta yhteistyönä. Huoltajat näkevät lapsensa pätevänä, aktiivisena toimijana. Päätelmä: Kommunikaatiota henkilökunnan ja huoltajien välillä pitää parantaa. Henkilökunnan täytyy luoda tapa välittää huoltajille tieto lapsen arjesta varhaiskasvatustoiminnassa. Huoltajat pitävät keskusteluja pedagogiikasta ja ajankohtaisista teemoista mielekkäänä tapana osallistua ja vaikuttaa toimintaan. Lapsille on mielekästä osallistua arkisiin tilainteiin, jotka suoraan vaikuttavat lasten osaamiseen ja viihtyvyyteen.