En gynekologisk handbok för barnmorskor
Salwathura, Lisa; Jalonen, Elina (2017)
Salwathura, Lisa
Jalonen, Elina
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229485
Tiivistelmä
För att minska på missförstånd och vårdfel eller för att lära personalen nya ingrepp kan
man använda sig av en handbok för att stöda inlärningen. Detta examensarbete är ett
beställningsarbete för Lojo Sjukhus gynekologiska poliklinik som är i behov av en
gynekologisk handbok som beskriver barnmorskans uppgift under utvalda ingrepp. Syftet
med arbetet är att göra en gynekologisk handbok med beskrivande bilder. Handboken
kommer att fungera som ett stöd för personalen på den gynekologiska polikliniken.
Frågeställningarna för examensarbetet är Hur lär sig vuxna? och Vilka medel används
för att skriva en lättläst gynekologisk handbok? Metoden är produktutveckling. Den
teoretiska referensramen består av vuxenpedagogik och vårdpedagogik. Forsbergs (2016)
och Bergströms (2016) riktlinjer, tips och råd för text och utformning av en handbok har
tagits i beaktande under arbetsprocessen. Även vuxenpedagogiken har styrt vårt upplägg
och vår arbetsprocess mycket. Forskningsfrågorna har besvarats i teoretiska
referensramen och resultatet, de har blivit besvarade med evidensbaserad litteratur som
fackböcker och läroböcker. Produkten av detta arbete är en lättläst gynekologisk handbok
med beskrivande bilder. Handboken innefattar fem olika ingrepp som barnmorskorna på
polikliniken själva har valt ut: hysteroskopi (Essure – sterilisering, MyoSure –
polypborttagning), kolposkopi, Loop-behandling och urodynami. Handboken har
skapats utgående från barnmorskornas kunskaper om hur de fem utvalda ingreppen
utförs. Barnmorskorna på polikliniken har varit med och påverkat den slutliga texten i
handboken.
man använda sig av en handbok för att stöda inlärningen. Detta examensarbete är ett
beställningsarbete för Lojo Sjukhus gynekologiska poliklinik som är i behov av en
gynekologisk handbok som beskriver barnmorskans uppgift under utvalda ingrepp. Syftet
med arbetet är att göra en gynekologisk handbok med beskrivande bilder. Handboken
kommer att fungera som ett stöd för personalen på den gynekologiska polikliniken.
Frågeställningarna för examensarbetet är Hur lär sig vuxna? och Vilka medel används
för att skriva en lättläst gynekologisk handbok? Metoden är produktutveckling. Den
teoretiska referensramen består av vuxenpedagogik och vårdpedagogik. Forsbergs (2016)
och Bergströms (2016) riktlinjer, tips och råd för text och utformning av en handbok har
tagits i beaktande under arbetsprocessen. Även vuxenpedagogiken har styrt vårt upplägg
och vår arbetsprocess mycket. Forskningsfrågorna har besvarats i teoretiska
referensramen och resultatet, de har blivit besvarade med evidensbaserad litteratur som
fackböcker och läroböcker. Produkten av detta arbete är en lättläst gynekologisk handbok
med beskrivande bilder. Handboken innefattar fem olika ingrepp som barnmorskorna på
polikliniken själva har valt ut: hysteroskopi (Essure – sterilisering, MyoSure –
polypborttagning), kolposkopi, Loop-behandling och urodynami. Handboken har
skapats utgående från barnmorskornas kunskaper om hur de fem utvalda ingreppen
utförs. Barnmorskorna på polikliniken har varit med och påverkat den slutliga texten i
handboken.