"Et ymmärtää, mistä joku käytös johtuu..." : Nuorten muistoja sijoitusajasta kiintymyssuhdeteorian ja DDP:n näkökulmasta
Heinänen, Nanna (2017)
Heinänen, Nanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239676
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Jämsän Nuorisokodissa sijoitettuna olleiden nuorten hyviä ja huonoja muistoja kiintymyssuhdeteorian ja vuorovaikutteisen kehityspsykoterapian (DDP) näkökulmasta, erityisesti PLACE -elementtien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat nuorille ovat merkityksellisiä sijoituksessa ja kokevatko nuoret sijoituksella olleen merkitystä heidän elämälleen. Lisäksi tarkoituksena oli pohtia, mitä nuorten hyvät ja huonot muistot kertovat työyhteisön toiminnasta, ja saada tietoa työyhteisön kehittämiseksi jatkossa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta vuosina 2008–2013 sijoitettuna ollutta 21-25-vuotiasta nuorta.
Tutkimuksessa selvisi, että nuorten hyviä muistoja Nuorisokodilta olivat erityisesti yhdessä oleminen ja ohjaajan kanssa yhdessä vietetty aika ja hyvä vuorovaikutus. Nuorten vastauksista löytyi sekä kiintymyssuhteen että PLACE -asenteen elementtejä. Nuorten toiveet ohjaajille olivat hyvin yksinkertaisia, he toivoivat kahdenkeskistä aikaa ohjaajan kanssa ja sitä, että ohjaaja tutustuu heihin. Tutustuminen mahdollistaa yksilöllisen ja joustavan kohtaamisen. Useimmat nuorista kokivat sijoituksen hyvänä asiana ja kokivat sillä olleen merkitystä myös heidän elämälleen sijoituksen jälkeen.
Työyhteisöstä opinnäytetyön tekeminen toi esiin, että työyhteisö on kehittynyt kohti kiintymyskeskeisempää kasvatusta. Työkokemus ja kiintymyssuhdekoulutus ovat lisänneet suhdekeskeisempää työskentelyä ja vähentäneet kasvatusta rajojen ja rakenteiden kautta. Nuorten kokemukset toivat selvästi esiin, että kiintymyssuhteella on merkitystä sijoituksen onnistumisen kannalta. On toivottavaa, että tämä opinnäytetyö auttaa kehittämään työyhteisöä vielä kiintymyssuhdekeskeisempään kasvatukseen.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta vuosina 2008–2013 sijoitettuna ollutta 21-25-vuotiasta nuorta.
Tutkimuksessa selvisi, että nuorten hyviä muistoja Nuorisokodilta olivat erityisesti yhdessä oleminen ja ohjaajan kanssa yhdessä vietetty aika ja hyvä vuorovaikutus. Nuorten vastauksista löytyi sekä kiintymyssuhteen että PLACE -asenteen elementtejä. Nuorten toiveet ohjaajille olivat hyvin yksinkertaisia, he toivoivat kahdenkeskistä aikaa ohjaajan kanssa ja sitä, että ohjaaja tutustuu heihin. Tutustuminen mahdollistaa yksilöllisen ja joustavan kohtaamisen. Useimmat nuorista kokivat sijoituksen hyvänä asiana ja kokivat sillä olleen merkitystä myös heidän elämälleen sijoituksen jälkeen.
Työyhteisöstä opinnäytetyön tekeminen toi esiin, että työyhteisö on kehittynyt kohti kiintymyskeskeisempää kasvatusta. Työkokemus ja kiintymyssuhdekoulutus ovat lisänneet suhdekeskeisempää työskentelyä ja vähentäneet kasvatusta rajojen ja rakenteiden kautta. Nuorten kokemukset toivat selvästi esiin, että kiintymyssuhteella on merkitystä sijoituksen onnistumisen kannalta. On toivottavaa, että tämä opinnäytetyö auttaa kehittämään työyhteisöä vielä kiintymyssuhdekeskeisempään kasvatukseen.