Kahvila-ravintola HärkäPakarin perehdytyskansion laatiminen
Raitanen, Eveliina (2010)
Raitanen, Eveliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266916
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Kahvila-ravintola HärkäPakarille toimiva perehdytyskansio. Perehdytyskansiota ei yrityksessä ollut entuudestaan ollenkaan. Samalla haluttiin etsiä muita ongelmakohtia kahvila-ravintolan perehdytyksessä ja työnopastuksessa.
Ongelmien etsimistä varten haastateltiin kuutta henkilöä kesän ja syksyn aikana 2009 sekä keväällä 2010. Haastateltavat henkilöt olivat ravintolapäällikkö, kaksi vuoropäällikköä, kaksi uutta työntekijää sekä uusi kokki.
Heidän mielestään yrityksessä ei käytetty tarpeeksi aikaa uusien työntekijöiden perehdyttämiseen. Samalla opastaminen ei ollut henkilökohtaista, vaan kaikki työntekijät tekivät sitä silloin kun ehtivät.
Ratkaisuna ongelmiin ehdotettiin, että opastustilanteesta tehtäisiin rauhallinen, kahdenkeskeinen tilanne. Tällöin työnopastuksesta on hyötyä sekä perehdytettävälle sekä yritykselle. Perehdytykseen haluttiin myös koulutettu henkilö vastaamaan koko perehdytysprosessista.
Työturvallisuuslain (738/2002) mukaan perehdytyksessä tulisi käydä läpi ainakin työn turvallinen tekeminen, työpaikan yleiset turvaohjeet ja paloturvallisuusohjeet, työturvallisuusohjeet ja -määräykset. Työturvallisuuslaki edellyttää myös perehdytyksessä käytävän läpi varautuminen sekä toiminta väkivallan uhkatilanteissa, yksintyöskentelyn aikana saatava apu, toiminta tapaturma- sekä sairauskohtauksissa ja työsuojeluorganisaatio ja sen toiminta.
Opinnäytetyössä haluttiin myös selvittää, kuinka hyvin työntekijät tuntevat lainsäädäntöä sekä heidän mielipiteensä lainsäädännön toteutumisesta kahvila-ravintola HärkäPakarissa. Osa haastatelluista henkilöistä tunsi hyvin työturvallisuuslain, mutta he kokivat, ettei sitä noudatettu tarpeeksi perehdytysvaiheessa.
Ongelmien etsimistä varten haastateltiin kuutta henkilöä kesän ja syksyn aikana 2009 sekä keväällä 2010. Haastateltavat henkilöt olivat ravintolapäällikkö, kaksi vuoropäällikköä, kaksi uutta työntekijää sekä uusi kokki.
Heidän mielestään yrityksessä ei käytetty tarpeeksi aikaa uusien työntekijöiden perehdyttämiseen. Samalla opastaminen ei ollut henkilökohtaista, vaan kaikki työntekijät tekivät sitä silloin kun ehtivät.
Ratkaisuna ongelmiin ehdotettiin, että opastustilanteesta tehtäisiin rauhallinen, kahdenkeskeinen tilanne. Tällöin työnopastuksesta on hyötyä sekä perehdytettävälle sekä yritykselle. Perehdytykseen haluttiin myös koulutettu henkilö vastaamaan koko perehdytysprosessista.
Työturvallisuuslain (738/2002) mukaan perehdytyksessä tulisi käydä läpi ainakin työn turvallinen tekeminen, työpaikan yleiset turvaohjeet ja paloturvallisuusohjeet, työturvallisuusohjeet ja -määräykset. Työturvallisuuslaki edellyttää myös perehdytyksessä käytävän läpi varautuminen sekä toiminta väkivallan uhkatilanteissa, yksintyöskentelyn aikana saatava apu, toiminta tapaturma- sekä sairauskohtauksissa ja työsuojeluorganisaatio ja sen toiminta.
Opinnäytetyössä haluttiin myös selvittää, kuinka hyvin työntekijät tuntevat lainsäädäntöä sekä heidän mielipiteensä lainsäädännön toteutumisesta kahvila-ravintola HärkäPakarissa. Osa haastatelluista henkilöistä tunsi hyvin työturvallisuuslain, mutta he kokivat, ettei sitä noudatettu tarpeeksi perehdytysvaiheessa.