Kiusaajan kehykset mediassa : Kehysanalyyttistä tarkastelua kiusaajan roolista Helsingin Sanomissa
Köykkä, Heidi (2017)
Köykkä, Heidi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229459
Tiivistelmä
Pyrin selvittämään opinnäytetyössäni sitä, miten kiusaajan roolia suhteessa kiusaamiseen uutisoidaan Helsingin Sanomissa. Haluan tietää, nähdäänkö kiusaaja uutisissa automaattisena pahantekijänä vai mahtuuko hänen roolinsa jotain muutakin, esimerkiksi puolustamista. Sen lisäksi haluan eritellä keinoja, joita Helsingin Sanomat käyttää kiusaajasta kirjoittaessaan.
Käytän tutkielmassani kehysanalyysiä määrittelemään kiusaajan roolia. Kehysten avulla on tarkoitus nostaa esille artikkeleissa esiintyviä erilaisia uutisoinnin keinoja, jotka määrittelevät, millaisen kuvan kiusaajasta saa mediassa.
Aineistoni koostuu Helsingin Sanomien kiusaamista koskevista artikkeleista vuosilta 2013-2016. Mukana on uutisia monista eri kategorioista, joita analysoimalla etsin vastauksia aikaisemmin mainitsemiini kysymyksiin. Helsingin Sanomat kattaa laajan uutistarjonnan kiusaamisesta maan yhtenä valtamediana ja en siksi käytä muita uutismedioita.
Viittä kehystä käyttämällä sain selville, että kiusaajan rooli on käsittelemissäni Helsingin Sanomien artikkeleissa kaikkea muuta kuin yksiselitteinen. Aineistossa kiusaaja nähdään usein pahana, mutta häneen suhtaudutaan myös esimerkiksi myönteisesti. Mielikuvat muokkaavat uutisoinnista saatavaa tietoa vahvasti ja pienet yksityiskohdat saattavat kertoa kiusaajasta enemmän kuin itse uutisen sisältö. Lisäksi esille nousi, että jatkuva kiusaamisesta ja kiusaajan roolista raportoiminen kertoo niiden olevan tärkeä uutisaihe. On myös tärkeää ottaa huomioon, että kehysanalyysi on menetelmänä laaja ja havainnot perustuvat vain omiin tutkimuksiini aiheesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda perinteiseen kiusaamisasetelmaan uutta näkökulmaa kiusaajan kautta yhdistämällä se median kanssa. Sen on tarkoitus ottaa huomioon myös kiusaaja, eikä vain kiusattua, joka saa kiusaamistilanteissa ja näin ollen myös uutisoinnissa huomattavasti isomman huomion.
Opinnäytetyöstä on toivottavasti hyötyä niille, jotka ovat kiinnostuneet niin kiusaamisesta, mediasta kuin kiusaajasta ja pyrkivät ymmärtämään hänen rooliaan suomalaisessa uutismediassa.
Käytän tutkielmassani kehysanalyysiä määrittelemään kiusaajan roolia. Kehysten avulla on tarkoitus nostaa esille artikkeleissa esiintyviä erilaisia uutisoinnin keinoja, jotka määrittelevät, millaisen kuvan kiusaajasta saa mediassa.
Aineistoni koostuu Helsingin Sanomien kiusaamista koskevista artikkeleista vuosilta 2013-2016. Mukana on uutisia monista eri kategorioista, joita analysoimalla etsin vastauksia aikaisemmin mainitsemiini kysymyksiin. Helsingin Sanomat kattaa laajan uutistarjonnan kiusaamisesta maan yhtenä valtamediana ja en siksi käytä muita uutismedioita.
Viittä kehystä käyttämällä sain selville, että kiusaajan rooli on käsittelemissäni Helsingin Sanomien artikkeleissa kaikkea muuta kuin yksiselitteinen. Aineistossa kiusaaja nähdään usein pahana, mutta häneen suhtaudutaan myös esimerkiksi myönteisesti. Mielikuvat muokkaavat uutisoinnista saatavaa tietoa vahvasti ja pienet yksityiskohdat saattavat kertoa kiusaajasta enemmän kuin itse uutisen sisältö. Lisäksi esille nousi, että jatkuva kiusaamisesta ja kiusaajan roolista raportoiminen kertoo niiden olevan tärkeä uutisaihe. On myös tärkeää ottaa huomioon, että kehysanalyysi on menetelmänä laaja ja havainnot perustuvat vain omiin tutkimuksiini aiheesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda perinteiseen kiusaamisasetelmaan uutta näkökulmaa kiusaajan kautta yhdistämällä se median kanssa. Sen on tarkoitus ottaa huomioon myös kiusaaja, eikä vain kiusattua, joka saa kiusaamistilanteissa ja näin ollen myös uutisoinnissa huomattavasti isomman huomion.
Opinnäytetyöstä on toivottavasti hyötyä niille, jotka ovat kiinnostuneet niin kiusaamisesta, mediasta kuin kiusaajasta ja pyrkivät ymmärtämään hänen rooliaan suomalaisessa uutismediassa.