Festivaalimarkkinointi ja kuluttajakäyttäytyminen : Case Solar Sound, Aura Fest & Vaasa Festival
Mäki, Tommi (2017)
Mäki, Tommi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229407
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Nordic Live Productions OY:n järjestämän kolmen eri massatapahtuman kävijäprofiileja sekä mediakäyttäytymistä kävijäkyselyiden tuloksia ja yrityksen markkinoinnin suoritusta analysoimalla. Työssä tarkasteltavat festivaalit olivat Solar Sound Festival Seinäjoella, Aura Fest Turussa ja Vaasa Festival Vaasassa.
Työssä haluttiin selvittää myös kävijöiden ostokäyttäytymistä ja yksittäisten asioiden vaikutusta ostopäätökseen. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin festivaalien vuoden 2016 tapahtumiin suoritetun markkinoinnin kohdennuksen ja markkinointikanavien valinnan onnistumista tapahtumittain.
Tutkimuksen teoriaosuus muodostuu asiakassegmentoinnin käsitteistä sekä ostoprosessien käsittelystä ja niiden alakategorioista. Teoriassa käsitellään myös festivaalien nykytilannetta Suomessa ja tarkasteltavilla alueilla. Lisäksi esitellään tarkasteltavien festivaalien historiaa ja käsitellään tapahtumien kilpailutilannetta. Teoriaosuuden markkinointiviestinnän ja ostopäätösprosessien keskeisenä lähteenä käytetään vuonna 2014 julkaistua teosta ”Akatemiasta markkinapaikalle -johtaminen ja markkinointi aikansa kuvina”.Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jonka vastaukset kerättiin kolmella eri kyselylomakkeella.
Keskeisimmät havainnot liittyivät tarkasteltujen festivaalien kävijäprofiileihin ja tapahtumiin toteutetun markkinoinnin kohtaamiseen. Tutkimuksen empiriaosuus koostuu lisäksi haastatteluista, jotka toteutettiin kohdeyrityksen työntekijöille.
Työssä haluttiin selvittää myös kävijöiden ostokäyttäytymistä ja yksittäisten asioiden vaikutusta ostopäätökseen. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin festivaalien vuoden 2016 tapahtumiin suoritetun markkinoinnin kohdennuksen ja markkinointikanavien valinnan onnistumista tapahtumittain.
Tutkimuksen teoriaosuus muodostuu asiakassegmentoinnin käsitteistä sekä ostoprosessien käsittelystä ja niiden alakategorioista. Teoriassa käsitellään myös festivaalien nykytilannetta Suomessa ja tarkasteltavilla alueilla. Lisäksi esitellään tarkasteltavien festivaalien historiaa ja käsitellään tapahtumien kilpailutilannetta. Teoriaosuuden markkinointiviestinnän ja ostopäätösprosessien keskeisenä lähteenä käytetään vuonna 2014 julkaistua teosta ”Akatemiasta markkinapaikalle -johtaminen ja markkinointi aikansa kuvina”.Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jonka vastaukset kerättiin kolmella eri kyselylomakkeella.
Keskeisimmät havainnot liittyivät tarkasteltujen festivaalien kävijäprofiileihin ja tapahtumiin toteutetun markkinoinnin kohtaamiseen. Tutkimuksen empiriaosuus koostuu lisäksi haastatteluista, jotka toteutettiin kohdeyrityksen työntekijöille.