Kokonaisvaltainen laulunopetus Alexander-tekniikkaa soveltaen : ”Mitään ei tarvii”
Rautiainen, Reetta (2017)
Rautiainen, Reetta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219208
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on Alexander-tekniikan ajatusten soveltaminen laulunopetukseen. Sain itse tekniikasta avun pitkäaikaisiin ääniongelmiin, mitä en ollut saanut perinteisestä laulupedagogikoulutuksesta. Työni avulla haluan avata Alexander-tekniikan merkitystä laulamisen ja laulunopetuksen välineenä.
Alexander-tekniikassa ollaan kiinnostuneita ajatustottumuksista, jotka vaikuttavat kehon kokonaisvaltaiseen käyttöön ja sen myötä laulamiseen. Tottumusten tiedostamisen kautta avautuu valinnan mahdollisuus omassa toiminnassa. Opinnäytetyössäni käsittelen ajatuksien vaikutusta laulamiseen. Perustan työni omaan kokemukseeni laulajana, laulunopettajana ja Alexander-tekniikan opettajaopiskelijana sekä alan lähdekirjallisuuteen. Osana työtäni järjestin laulukurssin, jolla sovelsin tekniikan ajatuksia opetuksen työkaluiksi yhdessä laulupedagogi ja Alexander-tekniikan opettaja Päivi Sarasteen kanssa.
Äänenkäytön tottumukset ovat usein luonnollisen äänenkäytön esteenä. Työni tärkeimmässä osuudessa, työkalupaketissa, tuon esille, miten lauluvaikeuksiaan voi havainnoida itse ja tottumusten tiedostamisen ja ajattelun muuttamisen kautta vapautua niistä. Käsittelen siinä keräämäni aineiston ja lähdekirjallisuuden pohjalta laulajan psykofyysisen kokonaisuuden vaikutusta laulamiseen, laulajan reagointi- ja hengitystottumuksia ja sitä, miten Alexander-tekniikan avulla laulamisen harjoittelu poikkeaa perinteisestä harjoittelemisesta. Pohdin myös mahdollisia kysymyksiä, joita opettajalla voi herätä, kun hän alkaa soveltaa Alexander-tekniikkaa laulunopetukseensa.
Projektini tavoite on tuoda konkreettisia apukeinoja luonnollisen äänenkäytön tueksi. Työkalupaketin käytännönläheisten harjoitusten avulla haluan tuoda Alexander-tekniikan hyötyjä erityisesti laulunopettajien saataville. Se on tarkoitettu laulunopettajien opetusvälineeksi, mutta se soveltuu myös laulajan itsenäisen harjoittelun tueksi. Yksi tavoitteista on auttaa laulupedagogeja paremmin havaitsemaan oppilaan tottumuksia sekä opettajan omia, opetukseen liittyviä tottumuksia.
Alexander-tekniikassa ollaan kiinnostuneita ajatustottumuksista, jotka vaikuttavat kehon kokonaisvaltaiseen käyttöön ja sen myötä laulamiseen. Tottumusten tiedostamisen kautta avautuu valinnan mahdollisuus omassa toiminnassa. Opinnäytetyössäni käsittelen ajatuksien vaikutusta laulamiseen. Perustan työni omaan kokemukseeni laulajana, laulunopettajana ja Alexander-tekniikan opettajaopiskelijana sekä alan lähdekirjallisuuteen. Osana työtäni järjestin laulukurssin, jolla sovelsin tekniikan ajatuksia opetuksen työkaluiksi yhdessä laulupedagogi ja Alexander-tekniikan opettaja Päivi Sarasteen kanssa.
Äänenkäytön tottumukset ovat usein luonnollisen äänenkäytön esteenä. Työni tärkeimmässä osuudessa, työkalupaketissa, tuon esille, miten lauluvaikeuksiaan voi havainnoida itse ja tottumusten tiedostamisen ja ajattelun muuttamisen kautta vapautua niistä. Käsittelen siinä keräämäni aineiston ja lähdekirjallisuuden pohjalta laulajan psykofyysisen kokonaisuuden vaikutusta laulamiseen, laulajan reagointi- ja hengitystottumuksia ja sitä, miten Alexander-tekniikan avulla laulamisen harjoittelu poikkeaa perinteisestä harjoittelemisesta. Pohdin myös mahdollisia kysymyksiä, joita opettajalla voi herätä, kun hän alkaa soveltaa Alexander-tekniikkaa laulunopetukseensa.
Projektini tavoite on tuoda konkreettisia apukeinoja luonnollisen äänenkäytön tueksi. Työkalupaketin käytännönläheisten harjoitusten avulla haluan tuoda Alexander-tekniikan hyötyjä erityisesti laulunopettajien saataville. Se on tarkoitettu laulunopettajien opetusvälineeksi, mutta se soveltuu myös laulajan itsenäisen harjoittelun tueksi. Yksi tavoitteista on auttaa laulupedagogeja paremmin havaitsemaan oppilaan tottumuksia sekä opettajan omia, opetukseen liittyviä tottumuksia.