Mulla ois idea! : ohjaajuus ja vertaisoppiminen interkulttuurisessa nuorisovaihdossa
Äikää-Torkkeli, Sari (2017)
Äikää-Torkkeli, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117764
Tiivistelmä
Raportti käsittelee tapaustutkimusta, jossa tavoitteena oli tutkia nuorten osallistumisen, vertaisohjaajuuden ja ryhmänohjaajuuden tasoja ja niillä tarvittavia taitoja. Tutkimus- ja kehityshanke toteutettiin Loimaan teatterin ja bulgarilaisen National School of Stage and Film Designin yhteisen Erasmus+-nuorisovaihdon The Manual for European Teenager (TMET) suunnittelun, toteutuksen ja raportoinnin aikana. Tarkoituksena oli tutkimuksen avulla kehittää Loimaan teatterin ohjaajien ja nuorten valmiuksia interkulttuuristen hankkeiden (nuorisovaihto, kansainvälinen nuorisoaloite) toteuttamiseen vertaisoppimisen keinoin. Tällöin nuorilla osallistujilla on mahdollisimman suuri osallisuuden ja omistajuuden määrä projektin kaikissa vaiheissa.
Kehittämistyön tavoitteena oli osallistujuuden, vertaisohjaajuuden, ohjaajuuden, ja johtajuuden tehtävien tarkasteleminen. Mitä taitoja niissä tarvitaan? Miten siirrytään roolista toiseen? Kyseessä on tapaustutkimus, jonka aineiston kerääminen toteutettiin havainnoinnin ja haastattelujen kautta. Aineiston tulkinnassa sekä käsitteiden ja kontekstin määrittelemisessä nojauduttiin vertaisoppimisen ja johtajuuden sekä nuorten osallisuuden aiheista tehtyyn tutkimukseen. Kehittämistyö hyödyttää hankkeen partnereita oman osaamisensa kehittämisessä ja analysoinnissa. Opinnäytetyö-kehittämishanke toimii mallina ideologiselta perustaltaan samankaltaisten vertaisoppimiseen liittyvien hankkeiden toteuttajille. Kehittämishanke toteutettiin vuorovaikutuksessa Turun ammattikorkeakoulun Taidekasvatuksen ja taidepedagogiikan tutkimusryhmän kanssa.
Tärkeimmät pedagogisen kehittämistoiminnan tulokset ovat eri rooleihin liittyvien taitojen nimeäminen sekä osallistujien roolien kehittyminen tasolta toiselle siirryttäessä. Taitoja erittelemällä ja ohjaustilanteita reflektoimalla voidaan tukea nuorten ohjauksellisten valmiuksien kehittymistä. Tapaustutkimus osoittaa, että ryhmänohjaajuudella on tärkeä rooli nuorten tukemisessa ja nuorisovaihdon onnistumisessa. Vertaisoppimisen käyttäminen menetelmänä lisää nuorten osallisuutta ja omistajuutta prosessissa. Kehittämishanke vahvistaa Loimaan teatterin osaamista interkulttuuristen nuorisoprojektien toteuttajana.
Kehittämistyön tavoitteena oli osallistujuuden, vertaisohjaajuuden, ohjaajuuden, ja johtajuuden tehtävien tarkasteleminen. Mitä taitoja niissä tarvitaan? Miten siirrytään roolista toiseen? Kyseessä on tapaustutkimus, jonka aineiston kerääminen toteutettiin havainnoinnin ja haastattelujen kautta. Aineiston tulkinnassa sekä käsitteiden ja kontekstin määrittelemisessä nojauduttiin vertaisoppimisen ja johtajuuden sekä nuorten osallisuuden aiheista tehtyyn tutkimukseen. Kehittämistyö hyödyttää hankkeen partnereita oman osaamisensa kehittämisessä ja analysoinnissa. Opinnäytetyö-kehittämishanke toimii mallina ideologiselta perustaltaan samankaltaisten vertaisoppimiseen liittyvien hankkeiden toteuttajille. Kehittämishanke toteutettiin vuorovaikutuksessa Turun ammattikorkeakoulun Taidekasvatuksen ja taidepedagogiikan tutkimusryhmän kanssa.
Tärkeimmät pedagogisen kehittämistoiminnan tulokset ovat eri rooleihin liittyvien taitojen nimeäminen sekä osallistujien roolien kehittyminen tasolta toiselle siirryttäessä. Taitoja erittelemällä ja ohjaustilanteita reflektoimalla voidaan tukea nuorten ohjauksellisten valmiuksien kehittymistä. Tapaustutkimus osoittaa, että ryhmänohjaajuudella on tärkeä rooli nuorten tukemisessa ja nuorisovaihdon onnistumisessa. Vertaisoppimisen käyttäminen menetelmänä lisää nuorten osallisuutta ja omistajuutta prosessissa. Kehittämishanke vahvistaa Loimaan teatterin osaamista interkulttuuristen nuorisoprojektien toteuttajana.