Kun sanat eivät riitä : Dysfasia ja kitaransoitonopetus
Mustalahti, Joonas (2009)
Mustalahti, Joonas
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003235890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003235890
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toimintatutkimus kitaransoitonopetuksesta dysfaattiselle lapselle. Olen opettanut projektiin liittyen lukuvuoden 2008-2009 ajan dysfaattisia oppilaita Haukkarannan koululla. Työssäni käyn läpi teorian ja omien kokemusteni kautta kuinka erityisoppijalle järjestettävä soitonopetus eroaa niin kutsutun tavallisen oppilaan opetuksesta. Teen myös kehitysehdotuksia, joilla instrumenttiopetukseen liittyvää erityispedagogiikan opiskelua voisi kehittää.
Työni alussa kerron erityisoppijan piirteistä ja dysfasiasta. Kerron myös kuinka dysfasia vaikuttaa oppimistilanteeseen ja millaisia erityisjärjestelyjä opettajan tulisi ottaa huomioon. Työssäni kerron käyttämistäni opetusmetodeista, valotan kuvionuottien käyttöä ja esittelen hyviksi havaitsemiani keinoja hyödyntää ja soveltaa valmista erityisopetukseen liittyvää teoriaa. Käsittelen myös paljon omakohtaisia kokemuksia erityisopetuksen järjestämisestä ja järjestelyyn liittyvistä haasteista. Avaan myös soitonopettajan näkökulmaa erityisopetuksen tarpeellisuudesta musiikkiopistoissa ja yksityisissä musiikkikouluissa. Tarkoitukseni on haastaa opettajat ja opettajiksi opiskelevat kehitystyöhön erityissoitonopetuksen kehittämiseksi.
Työni alussa kerron erityisoppijan piirteistä ja dysfasiasta. Kerron myös kuinka dysfasia vaikuttaa oppimistilanteeseen ja millaisia erityisjärjestelyjä opettajan tulisi ottaa huomioon. Työssäni kerron käyttämistäni opetusmetodeista, valotan kuvionuottien käyttöä ja esittelen hyviksi havaitsemiani keinoja hyödyntää ja soveltaa valmista erityisopetukseen liittyvää teoriaa. Käsittelen myös paljon omakohtaisia kokemuksia erityisopetuksen järjestämisestä ja järjestelyyn liittyvistä haasteista. Avaan myös soitonopettajan näkökulmaa erityisopetuksen tarpeellisuudesta musiikkiopistoissa ja yksityisissä musiikkikouluissa. Tarkoitukseni on haastaa opettajat ja opettajiksi opiskelevat kehitystyöhön erityissoitonopetuksen kehittämiseksi.