Sosiaalisen median strategia Efora Oy:lle
Jokela, Tiia (2017)
Jokela, Tiia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178605
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli luoda Efora Oy:lle sosiaalisen median strategia, joka tarjoaa keinoja työnantajakuvan viestimiseen ja sitä kautta sen kehittämiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta teoriakokonaisuudesta: sosiaalisesta mediasta ja työnantajakuvasta. Ensimmäisessä osuudessa tutustutaan sosiaaliseen mediaan ilmiönä, suomalaisten sosiaalisen median käyttöön ja kanaviin, sosiaalisen median suunnitelmalliseen hyödyntämiseen yrityksissä sekä siihen miten sosiaalinen media on muuttanut yritysviestintää.
Osana sosiaaliseen mediaan perehtymistä tehtiin myös benchmark-tutkimus, jossa seurattiin neljän muun yrityksen sosiaalisen median käyttöä. Seurannan tavoite oli kartoittaa miten samoista potentiaalisista työntekijöistä kilpailevat yritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa, ja mitä siitä voidaan oppia.
Työn toinen teoriakokonaisuus on työnantajakuva. Tässä osiossa perehdytään siihen, mikä työnantajakuva on, mitkä tekijät siihen vaikuttavat ja miksi työnantajakuva on yritykselle tärkeä. Yksi näkökulmista on erityisesti sosiaalisen median hyödyntäminen työnantajakuvan viestimisessä. Työnantajakuvan ulottuvuuksien ymmärtäminen luo pohjan myös sosiaalisen median tavoitteille ja sisällöille.
Näiden kokonaisuuksien perusteella luotiin sosiaalisen median strategia toimeksiantajayritykselle. Strategian tekemistä ja tehtyjen ratkaisujen taustoja on avattu luvussa kuusi, ja varsinainen strategia on työn liitteenä.
Strategian tarkoitus on auttaa toimeksiantajayritys alkuun sosiaalisen median suunnitelmallisessa käytössä ja tarjota vastauksia siihen miten työnantajakuvasta voidaan sosiaalisessa mediassa viestiä. Sosiaalisen median hyödyntämisen tavoite on lisätä yrityksen näkyvyyttä ja parantaa sen tunnettuutta, minkä myötä luodaan edellytyksiä koko työnantajakuvan kehittämiselle.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta teoriakokonaisuudesta: sosiaalisesta mediasta ja työnantajakuvasta. Ensimmäisessä osuudessa tutustutaan sosiaaliseen mediaan ilmiönä, suomalaisten sosiaalisen median käyttöön ja kanaviin, sosiaalisen median suunnitelmalliseen hyödyntämiseen yrityksissä sekä siihen miten sosiaalinen media on muuttanut yritysviestintää.
Osana sosiaaliseen mediaan perehtymistä tehtiin myös benchmark-tutkimus, jossa seurattiin neljän muun yrityksen sosiaalisen median käyttöä. Seurannan tavoite oli kartoittaa miten samoista potentiaalisista työntekijöistä kilpailevat yritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa, ja mitä siitä voidaan oppia.
Työn toinen teoriakokonaisuus on työnantajakuva. Tässä osiossa perehdytään siihen, mikä työnantajakuva on, mitkä tekijät siihen vaikuttavat ja miksi työnantajakuva on yritykselle tärkeä. Yksi näkökulmista on erityisesti sosiaalisen median hyödyntäminen työnantajakuvan viestimisessä. Työnantajakuvan ulottuvuuksien ymmärtäminen luo pohjan myös sosiaalisen median tavoitteille ja sisällöille.
Näiden kokonaisuuksien perusteella luotiin sosiaalisen median strategia toimeksiantajayritykselle. Strategian tekemistä ja tehtyjen ratkaisujen taustoja on avattu luvussa kuusi, ja varsinainen strategia on työn liitteenä.
Strategian tarkoitus on auttaa toimeksiantajayritys alkuun sosiaalisen median suunnitelmallisessa käytössä ja tarjota vastauksia siihen miten työnantajakuvasta voidaan sosiaalisessa mediassa viestiä. Sosiaalisen median hyödyntämisen tavoite on lisätä yrityksen näkyvyyttä ja parantaa sen tunnettuutta, minkä myötä luodaan edellytyksiä koko työnantajakuvan kehittämiselle.