Asiakkaiden ostokäyttäytyminen Case Porin River Co.
Rantanen, Laura (2017)
Rantanen, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168445
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimustyönä Porin River Co:lle, jossa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, mikä muodostui asiakkaiden vastaamasta kyselylomakkeesta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville millaisia asiakkaita Porin Riverissä asioi, mistä he ovat kuulleet paikasta ja millaisia kokemuksia heillä on asioinnista Porin Riverissä, esimerkiksi valikoimasta ja ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä.
Kysely tehtiin Porin River Co:ssa käyneiden asiakkaiden kesken 7.7- 7.8.2015. Lomakkeilla saatiin 185 vastausta, joista jokainen on erikseen analysoitu. Kyselyn tarkoituksena oli saada Porin Riverille markkinointia varten palautetta erilaisilta asiakkailta iästä ja ammatti taustastaan riippumatta. Tutkimuksessa huomattiin Porin River Co:n www-sivujen suppeus ja että ne eivät tavoita asiakkaita kovin hyvin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin, millainen on suomalainen ostokäyttäytyminen ylipäänsä, sekä miten erilaiset motiivit, sosiaaliset ja demografiset tekijät vaikuttavat asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Tämän lisäksi opinnäytetyössä käsitellään verkon tuomia mahdollisuuksia ja rajoituksia asiakaspalvelussa.
Porin River Co. asiakkaista suurin osa oli satakuntalaisia naisia, sillä miehiä tutkimukseen osallistui vain joka viides. Kyselyn oli hyvin suunniteltu Porin Jazzien ajankohtaan, jolloin saatiin hyödynnettyä muualta tulleiden asiakkaiden vastauksia kyselyssä. Suurin osa asiakkaista piti Porin Riveriä hyvänä ostopaikkana.
Kysely tehtiin Porin River Co:ssa käyneiden asiakkaiden kesken 7.7- 7.8.2015. Lomakkeilla saatiin 185 vastausta, joista jokainen on erikseen analysoitu. Kyselyn tarkoituksena oli saada Porin Riverille markkinointia varten palautetta erilaisilta asiakkailta iästä ja ammatti taustastaan riippumatta. Tutkimuksessa huomattiin Porin River Co:n www-sivujen suppeus ja että ne eivät tavoita asiakkaita kovin hyvin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin, millainen on suomalainen ostokäyttäytyminen ylipäänsä, sekä miten erilaiset motiivit, sosiaaliset ja demografiset tekijät vaikuttavat asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Tämän lisäksi opinnäytetyössä käsitellään verkon tuomia mahdollisuuksia ja rajoituksia asiakaspalvelussa.
Porin River Co. asiakkaista suurin osa oli satakuntalaisia naisia, sillä miehiä tutkimukseen osallistui vain joka viides. Kyselyn oli hyvin suunniteltu Porin Jazzien ajankohtaan, jolloin saatiin hyödynnettyä muualta tulleiden asiakkaiden vastauksia kyselyssä. Suurin osa asiakkaista piti Porin Riveriä hyvänä ostopaikkana.