Taidemarkkinat sijoittajan näkökulmasta
Martikainen, Jyri (2017)
Martikainen, Jyri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168479
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä paneudun taidemarkkinoihin, niiden rakenteeseen, hinnanmuodostukseen ja riskeihin.
Taidemarkkinat koostuvat ensi- ja jälkimarkkinoista. Ensimarkkinoilla taiteilijoiden teoksia myydään ennen kaikkea gallerioiden välityksellä, jälkimarkkinoilla merkittäviä toimijoita ovat huutokauppakamarit ja yksityiset taidekauppiaat.
Taideteosten hintakehityksestä on melko vaikea luoda pitäviä malleja tai edes tilastoja. Tämä johtuu siitä, että huomattava osa taidekaupasta käydään julkisuudelta piilossa, eikä hintatietoja näin ollen ole saatavilla. Huutokauppahintoja julkaistaan, mutta huutokauppoihin valikoituu usein taitelijoiden hinnakkaimpia teoksia.
Tämä on syynä myös siihen, että erilaiset taidemarkkinaindeksit ovat vain suuntaa antavia kuvatessaan taidesijoittamisen kannattavuutta.
Merkittävimmät tekijät taideteoksen hinnanmuodostuksessa ovat taiteilijan asema ja merkitys, yleisön makumieltymykset, töiden materiaalit ja niiden koko.
Taidemarkkinoilla ostopäätöksiä tehdäänkin usein hyvin subjektiivisesti. Tästä syystä taidemarkkinoilla toimiminen on sijoitusmielessä hyvin haastavaa.
Taidemarkkinat koostuvat ensi- ja jälkimarkkinoista. Ensimarkkinoilla taiteilijoiden teoksia myydään ennen kaikkea gallerioiden välityksellä, jälkimarkkinoilla merkittäviä toimijoita ovat huutokauppakamarit ja yksityiset taidekauppiaat.
Taideteosten hintakehityksestä on melko vaikea luoda pitäviä malleja tai edes tilastoja. Tämä johtuu siitä, että huomattava osa taidekaupasta käydään julkisuudelta piilossa, eikä hintatietoja näin ollen ole saatavilla. Huutokauppahintoja julkaistaan, mutta huutokauppoihin valikoituu usein taitelijoiden hinnakkaimpia teoksia.
Tämä on syynä myös siihen, että erilaiset taidemarkkinaindeksit ovat vain suuntaa antavia kuvatessaan taidesijoittamisen kannattavuutta.
Merkittävimmät tekijät taideteoksen hinnanmuodostuksessa ovat taiteilijan asema ja merkitys, yleisön makumieltymykset, töiden materiaalit ja niiden koko.
Taidemarkkinoilla ostopäätöksiä tehdäänkin usein hyvin subjektiivisesti. Tästä syystä taidemarkkinoilla toimiminen on sijoitusmielessä hyvin haastavaa.