Tietokannan kehittäminen
Vesala, Tuomas (2017)
Vesala, Tuomas
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158282
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehtiin kehitystyö yrityksen tietokannan ja kotisivujen kehittämiseen. Työn tilaajana oli hydraulisylintereitä valmistava Ravaltsu Oy. Kehitystyön tarkoituksena oli luoda asiakasystävälliset ja toimivat kotisivut käyttäen apuna yrityksen tietokantaa. Tämä vähentää suunnittelijan työmäärää hydraulisylintereitä suunniteltaessa. Apuna työssä käytettiin kotisivujen tekijöitä ja 3D-mallinnusohjelmia. Aluksi yritys määritteli työhön käytettävän budjetin ja tavoitteet. Työn tavoitteena oli helpottaa asiakkaan tuotteen tilaamista sekä luoda suunnittelijalle työkalu, jolla on helppo vastata erilaisiin tarjouspyyntöihin.
Suunnittelu aloitettiin käyttäen hyväksi yrityksen vanhaa tietokantaa sekä vertailemalla kilpailijoiden tarjontaa. Aluksi päätettiin luoda uudet kotisivut, joihin yhdistetään verkkokauppa. Suunnittelija pystyy muokkaamaan verkkokauppaa tarpeiden mukaan omalta tietokoneeltaan. Tämä jälkeen aloitettiin yrityksen tietokannan päivittäminen enemmän tietokonepainotteiseksi. Markkinoinnin pääpainoksi laitettiin varastoidut tuotteet, joiden toimitusaika on lyhyt. Tuotteita lisätään verkkokauppaan sen kannattavuuden ja toimivuuden mukaan tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä saatiin valmiiksi kotisivut, verkkokauppa ja tietokannan päivityksen aloittaminen. Työn tuloksista tiedetään tarkemmin muutaman kuukauden päästä, jolloin markkinointi sekä suunnittelijan työkalut pääsevät normaalissa työskentelyssä käytäntöön. Kotisivut sekä verkkokauppa saatiin toimimaan asetettujen vaatimusten mukaan. Tulevaisuudessa myynnin ja suunnittelun työkalut pohjautuvat nyt luoduille alustoille.
Suunnittelu aloitettiin käyttäen hyväksi yrityksen vanhaa tietokantaa sekä vertailemalla kilpailijoiden tarjontaa. Aluksi päätettiin luoda uudet kotisivut, joihin yhdistetään verkkokauppa. Suunnittelija pystyy muokkaamaan verkkokauppaa tarpeiden mukaan omalta tietokoneeltaan. Tämä jälkeen aloitettiin yrityksen tietokannan päivittäminen enemmän tietokonepainotteiseksi. Markkinoinnin pääpainoksi laitettiin varastoidut tuotteet, joiden toimitusaika on lyhyt. Tuotteita lisätään verkkokauppaan sen kannattavuuden ja toimivuuden mukaan tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä saatiin valmiiksi kotisivut, verkkokauppa ja tietokannan päivityksen aloittaminen. Työn tuloksista tiedetään tarkemmin muutaman kuukauden päästä, jolloin markkinointi sekä suunnittelijan työkalut pääsevät normaalissa työskentelyssä käytäntöön. Kotisivut sekä verkkokauppa saatiin toimimaan asetettujen vaatimusten mukaan. Tulevaisuudessa myynnin ja suunnittelun työkalut pohjautuvat nyt luoduille alustoille.