AAC-menetelmien käyttö vuoropäiväkodissa : Menetelmien käytön yhtenäistäminen ohjeistuksen avulla
Huotari, Iida; Lähtevänoja, Tanja (2017)
Huotari, Iida
Lähtevänoja, Tanja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127961
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena tehtiin kajaanilaiselle vuoropäiväkodille ohjeistus puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien (AAC) käytöstä.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää päiväkodin kommunikaatioympäristöä niin, että se toimisi mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti. Tavoitteena oli kannustaa päiväkodin henkilökuntaa AAC-menetelmien käyttöön. Opinnäytetyössä on haluttu tuottaa tietoa tulkkausalan palveluntarjoajille.
Opinnäytetyössä on käytetty tutkimusmenetelmänä osallistuvaa havainnointia. Havainnoinnin tarkoituksena oli saada selville, millainen päiväkodin kommunikaatioympäristö on tällä hetkellä ja millaisia AAC-menetelmiä heillä käytetään.
Tuloksista selvisi, että päiväkodissa käytetään joissakin tilanteissa kuvia ja viittomia puhetta tukevana ja korvaavana kommunikaatiomenetelmänä. Opinnäytetyön produktina tuotettu ohjeistus on annettu päiväkodille. Päiväkodin henkilökunta on ottanut ohjeistuksen käyttöönsä ja sen avulla perehdytetään jatkossa myös uudet työntekijät.
Tutkimus osoittaa, että puhetta tukevilla ja korvaavilla AAC-menetelmillä voidaan edistää päiväkodin kommunikaatioympäristöä. Yhteisen ohjeistuksen avulla päiväkodin työntekijöiden on helpompi toteuttaa puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä yhdenmukaisesti ja tehokkaasti.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää päiväkodin kommunikaatioympäristöä niin, että se toimisi mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti. Tavoitteena oli kannustaa päiväkodin henkilökuntaa AAC-menetelmien käyttöön. Opinnäytetyössä on haluttu tuottaa tietoa tulkkausalan palveluntarjoajille.
Opinnäytetyössä on käytetty tutkimusmenetelmänä osallistuvaa havainnointia. Havainnoinnin tarkoituksena oli saada selville, millainen päiväkodin kommunikaatioympäristö on tällä hetkellä ja millaisia AAC-menetelmiä heillä käytetään.
Tuloksista selvisi, että päiväkodissa käytetään joissakin tilanteissa kuvia ja viittomia puhetta tukevana ja korvaavana kommunikaatiomenetelmänä. Opinnäytetyön produktina tuotettu ohjeistus on annettu päiväkodille. Päiväkodin henkilökunta on ottanut ohjeistuksen käyttöönsä ja sen avulla perehdytetään jatkossa myös uudet työntekijät.
Tutkimus osoittaa, että puhetta tukevilla ja korvaavilla AAC-menetelmillä voidaan edistää päiväkodin kommunikaatioympäristöä. Yhteisen ohjeistuksen avulla päiväkodin työntekijöiden on helpompi toteuttaa puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä yhdenmukaisesti ja tehokkaasti.