Sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma Lip-Lap Laiturille
Palotie, Mikko (2017)
Palotie, Mikko
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148060
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunni-telma Lip-Lap Laituri Oy:lle. Yritys on ollut mukana sosiaalisessa mediassa jo useiden vuo-sien ajan, mutta tekeminen ei ole ollut suunnitelmallista. Työn toimeksiantaja halusi saada suunnitelman, jonka avulla se pystyy käyttämään sosiaalista mediaa paremmin hyödyk-seen ja kasvattamaan brändin tunnettuutta. Tavoite on ollut luoda markkinointiviestintä-suunnitelma, jossa hyödynnetään sosiaalisen median maksuttomia palveluita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy kahteen osa-alueeseen: markkinointivies-tintään ja sosiaaliseen mediaan. Markkinointiviestinnän luvussa määritellään mitä markki-nointiviestintä on, kuinka sitä voidaan suunnitella ja keinoja sen edistämiseksi. Sosiaalisen median luvussa tutustutaan internetin muutokseen, muotoihin osallistua sosiaaliseen medi-aan sekä eri palveluihin, joita sosiaalisessa mediassa on tarjolla.
Työ toteutettiin toiminnallisena työnä eli niin sanottuna produktina, jonka avulla toimeksian-tajayrityksellä on ohjeistus sosiaalisen median käyttöön tulevaisuudessa. Ohjeistuksen avul-la yrityksellä on mahdollisuus luoda reaaliaikaista ja mielenkiintoista markkinointiviestintää niin vanhoille kuin potentiaalisille asiakkailleen eri sosiaalisen median kanavissa. Produkti perustuu teoriaan, asiantuntijahaastatteluun, toimeksiantajan kanssa käytyihin keskustelui-hin sekä omaan kokemukseeni sosiaalisen median markkinointiviestinnästä. Ohjeistuksen avulla yrityksen työntekijällä tai henkilöllä, joka vastaa sosiaalisesta mediasta on tieto ym-märtää, miten ja miksi sosiaalisessa mediassa ollaan ja kuinka siellä viestitään
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy kahteen osa-alueeseen: markkinointivies-tintään ja sosiaaliseen mediaan. Markkinointiviestinnän luvussa määritellään mitä markki-nointiviestintä on, kuinka sitä voidaan suunnitella ja keinoja sen edistämiseksi. Sosiaalisen median luvussa tutustutaan internetin muutokseen, muotoihin osallistua sosiaaliseen medi-aan sekä eri palveluihin, joita sosiaalisessa mediassa on tarjolla.
Työ toteutettiin toiminnallisena työnä eli niin sanottuna produktina, jonka avulla toimeksian-tajayrityksellä on ohjeistus sosiaalisen median käyttöön tulevaisuudessa. Ohjeistuksen avul-la yrityksellä on mahdollisuus luoda reaaliaikaista ja mielenkiintoista markkinointiviestintää niin vanhoille kuin potentiaalisille asiakkailleen eri sosiaalisen median kanavissa. Produkti perustuu teoriaan, asiantuntijahaastatteluun, toimeksiantajan kanssa käytyihin keskustelui-hin sekä omaan kokemukseeni sosiaalisen median markkinointiviestinnästä. Ohjeistuksen avulla yrityksen työntekijällä tai henkilöllä, joka vastaa sosiaalisesta mediasta on tieto ym-märtää, miten ja miksi sosiaalisessa mediassa ollaan ja kuinka siellä viestitään