Ankanliha - tulevaisuuden tuote : Kuluttajien käsityksiä ankanlihasta ja toiveita tuotetarjonnan kehittämiseksi
Hartikainen, Hannu; Sepänheimo, Antti (2004)
Hartikainen, Hannu
Sepänheimo, Antti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2004
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002122186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002122186
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lihatuotteiden ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä sekä käsityksiä ankanlihasta ja toiveita ankanlihan tuotetarjonnan kehittämiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä ja haastattelua. Kyselyyn vastasi yhteensä 108 satunnaisesti valittua Turun kauppahallin ja K-Supermarket Paimion asiakasta. Haastattelu tehtiin Kajaanissa kahden suurimman elintarvikeliikkeen edustajille. Tutkimukseen vastanneista yli 50% piti hintaa tärkeimpänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä. Seuraavaksi merkittävimmät tekijät olivat laatu ja kotimaisuus. Tutkimuksesta ilmeni, että ankanliha oli tuttu elintarvikkeena lähes kaikkien kyselyyn vastanneiden keskuudessa. Tutkimuksessa saatiin selville, että yleisesti ankanlihatuotteita toivottiin saatavaksi yhtä monipuolisina tuotteina kuin broileria ja kalkkunaa. Myös haastattelemamme elintarvikeliikkeiden edustajat olivat kuluttajien kanssa samaa mieltä.
Ankanlihatuotteita on kehitettävä sellaisiksi että ne pysyvät kilpailussa mukana tarjonnan lisääntyessä. Tuotteista on löydettävä erityispiirteitä ja omaleimaisuutta joita markkinoinnissa voidaan painottaa. Tutkimuksessamme selvisi, että kuluttajat ovat valmiita maksamaan ankanlihasta kotimaisena laatutuotteena. Kotimaisen ankanlihan markkinoinnissa ja tuotteiden kehittämisessä kotimaisuudella ja paikallisuudella on tärkeä merkityksensä. Kuluttajat kiinnittävät hinnan lisäksi huomiota mm. kotimaisuuteen ja laatuun.
Suhtaudumme tutkimuksen tuloksiin kriittisesti, koska saadut tulokset ovat riippuvaisia liha-alalla tapahtuvista muutostekijöistä. Myös tutkimusotoksen pieni koko, tutkimukseen osallistuneiden ikäjakauma ja kiinnittyminen tutkimusalueeseen antavat aihetta tutkimuksen kriittiselle tarkastelulle. Näistä tekijöistä huolimatta uskomme, että tätä opinnäytetyötä voidaan käyttää hyödyksi ankanlihatuotteiden suunnittelussa ja markkinoinnissa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä ja haastattelua. Kyselyyn vastasi yhteensä 108 satunnaisesti valittua Turun kauppahallin ja K-Supermarket Paimion asiakasta. Haastattelu tehtiin Kajaanissa kahden suurimman elintarvikeliikkeen edustajille. Tutkimukseen vastanneista yli 50% piti hintaa tärkeimpänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä. Seuraavaksi merkittävimmät tekijät olivat laatu ja kotimaisuus. Tutkimuksesta ilmeni, että ankanliha oli tuttu elintarvikkeena lähes kaikkien kyselyyn vastanneiden keskuudessa. Tutkimuksessa saatiin selville, että yleisesti ankanlihatuotteita toivottiin saatavaksi yhtä monipuolisina tuotteina kuin broileria ja kalkkunaa. Myös haastattelemamme elintarvikeliikkeiden edustajat olivat kuluttajien kanssa samaa mieltä.
Ankanlihatuotteita on kehitettävä sellaisiksi että ne pysyvät kilpailussa mukana tarjonnan lisääntyessä. Tuotteista on löydettävä erityispiirteitä ja omaleimaisuutta joita markkinoinnissa voidaan painottaa. Tutkimuksessamme selvisi, että kuluttajat ovat valmiita maksamaan ankanlihasta kotimaisena laatutuotteena. Kotimaisen ankanlihan markkinoinnissa ja tuotteiden kehittämisessä kotimaisuudella ja paikallisuudella on tärkeä merkityksensä. Kuluttajat kiinnittävät hinnan lisäksi huomiota mm. kotimaisuuteen ja laatuun.
Suhtaudumme tutkimuksen tuloksiin kriittisesti, koska saadut tulokset ovat riippuvaisia liha-alalla tapahtuvista muutostekijöistä. Myös tutkimusotoksen pieni koko, tutkimukseen osallistuneiden ikäjakauma ja kiinnittyminen tutkimusalueeseen antavat aihetta tutkimuksen kriittiselle tarkastelulle. Näistä tekijöistä huolimatta uskomme, että tätä opinnäytetyötä voidaan käyttää hyödyksi ankanlihatuotteiden suunnittelussa ja markkinoinnissa.