Mainonnan eettisyys : alastomuus ja seksi mainonnassa
Paananen, Timo (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107545
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään mainontaa ja etiikkaa. Työn tarkoituksena on selvittää, miten ihmiset suhtautuvat mainontaan ja erityisesti siinä käytettyyn alastomuuteen ja seksiin. Mainonta on kehittynyt viime vuosien aikana paljon. Mainontaa on yhä enemmän ja kuluttaja kohtaa mainontaa päivittäin katukuvassa, sosiaalisessa mediassa ja televisiossa. Yritysten on yhä vaikeampi saada kuluttajan huomio ja tästä syystä yritykset käyttävät mainonnassa eri tehokeinoja, kuten alastomuutta ja seksiä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään kuluttajakäyttäytymisen muutosta, sekä markkinoinnin ja mainonnan kehitystä. Nykypäivänä kuluttajat ostavat tuotteita, jotka vahvistavat heidän omakuvaansa ja tuotteita joihin he voivat samaistua. Tämä vaikuttaa yritysten mainontaan, jossa on tuotava esille yritysten omia arvoja. Lisäksi käydään läpi mainontaa valvovia viranomaisia, joita ovat kuluttaja-asiamies ja mainonnan eettinen neuvosto. Etiikka-luvussa käsitellään eettisiä teorioita, joiden avulla markkinointia voidaan arvioida eettisestä näkökulmasta.
Teorian perusteella kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat psykologiset, sosiaaliset sekä demograafiset tekijät. Yhdessä nämä tekijät muodostavat kuluttajan elämäntyylin. Mainonta vaikuttaa omalta osaltaan kuluttajan asenteeseen yritystä ja sen tuotteita kohtaan. Vaikutus voi olla negatiivinen tai positiivinen.
Työn tutkimus suoritettiin ryhmähaastatteluna, jossa selvisi, että suhtautumiseen ei vaikuta ikä tai sukupuoli vaan enemmänkin henkilön tausta, kuten perhe, sekä se kuinka paljon henkilö seuraa eri medioita. Ryhmähaastattelun perusteella mainonnassa käytetty alastomuus tai seksi ei kuitenkaan vaikuttanut ihmisten asenteeseen tiettyä yritystä kohtaan.
Työn teoriaosuudessa käsitellään kuluttajakäyttäytymisen muutosta, sekä markkinoinnin ja mainonnan kehitystä. Nykypäivänä kuluttajat ostavat tuotteita, jotka vahvistavat heidän omakuvaansa ja tuotteita joihin he voivat samaistua. Tämä vaikuttaa yritysten mainontaan, jossa on tuotava esille yritysten omia arvoja. Lisäksi käydään läpi mainontaa valvovia viranomaisia, joita ovat kuluttaja-asiamies ja mainonnan eettinen neuvosto. Etiikka-luvussa käsitellään eettisiä teorioita, joiden avulla markkinointia voidaan arvioida eettisestä näkökulmasta.
Teorian perusteella kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat psykologiset, sosiaaliset sekä demograafiset tekijät. Yhdessä nämä tekijät muodostavat kuluttajan elämäntyylin. Mainonta vaikuttaa omalta osaltaan kuluttajan asenteeseen yritystä ja sen tuotteita kohtaan. Vaikutus voi olla negatiivinen tai positiivinen.
Työn tutkimus suoritettiin ryhmähaastatteluna, jossa selvisi, että suhtautumiseen ei vaikuta ikä tai sukupuoli vaan enemmänkin henkilön tausta, kuten perhe, sekä se kuinka paljon henkilö seuraa eri medioita. Ryhmähaastattelun perusteella mainonnassa käytetty alastomuus tai seksi ei kuitenkaan vaikuttanut ihmisten asenteeseen tiettyä yritystä kohtaan.