YHDESSÄ, TOISIAMME TUKIEN JA TURVATEN : Ryhmäyttämisopas Jukuleirin ohjaajille
Tiitto, Katariina (2017)
Tiitto, Katariina
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107476
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni tavoitteena oli tuottaa ryhmäytymisharjoitteita sisältävä opas Keskipohjanmaan Liikunta Ry:n järjestämälle Jukuleirille. Oppaan tarkoitus oli tarjota erilasia ryhmäytymisharjoitteita vuosittain vaihtuvalle ohjaajien ryhmälle. Oppaan harjoitteet jaoin karkeasti kolmeen ryhmään. Tutustumisharjoitteisiin, ryhmänhenkeä nostattaviin harjoitteisiin sekä harjoitteisiin, joita voi käyttää sekä ryhmään jakamisessa että ryhmäyttämisharjoitteina Tutustumisharjoitteeksi valitsen harjoitteita, joihin jokaisen olisi helppo osallistua uudessa ryhmässä. Ryhmähenkeä nostattaviin harjoitteisiin valitsin hyväksi koettuja jo hieman uskallusta ja välillä jopa heittäytymistä vaativia harjoitteita. Harjoitteiden lisäksi oppaassa on vinkkejä ryhmäyttämistuokion vetäjälle. Oppaasta tuli selkeä ja helposti luettava kokonaisuus. Kuvien ja värien lisääminen tekivät oppaasta visuaalisesti miellyttävän.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelin toiminnallisen opinnäytetyön prosessia, ryhmän toimintaa, liikunnan merkitystä lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle ja kehitykselle sekä liikuntaa varhaiskasvatusikäisten kanssa. Ryhmän toiminnan osiossa käsittelin ryhmän kehitysvaiheita, ohjaajan roolia ja ominaisuuksia sekä ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä. Lasten liikunnan osiossa käsittelin lasten liikuntataitojen oppimista, motorisia perustaitoja, motorisen kehityksen vaiheita sekä liikunnan vaikutuksia lapsen sosioemotionaaliseen ja kognitiiviseen kehitykseen. Liikuntaa varhaiskasvatusikäisten kanssa osiossa tarkastelin annettuja liikunnan suosituksia sekä uusia varhaiskasvatussuunnitelman perusteita.. Teoriaosuudessa käytin monipuolisesti lähteinä kirjallisuutta, artikkeleita sekä eri nettilähteitä.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelin toiminnallisen opinnäytetyön prosessia, ryhmän toimintaa, liikunnan merkitystä lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle ja kehitykselle sekä liikuntaa varhaiskasvatusikäisten kanssa. Ryhmän toiminnan osiossa käsittelin ryhmän kehitysvaiheita, ohjaajan roolia ja ominaisuuksia sekä ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä. Lasten liikunnan osiossa käsittelin lasten liikuntataitojen oppimista, motorisia perustaitoja, motorisen kehityksen vaiheita sekä liikunnan vaikutuksia lapsen sosioemotionaaliseen ja kognitiiviseen kehitykseen. Liikuntaa varhaiskasvatusikäisten kanssa osiossa tarkastelin annettuja liikunnan suosituksia sekä uusia varhaiskasvatussuunnitelman perusteita.. Teoriaosuudessa käytin monipuolisesti lähteinä kirjallisuutta, artikkeleita sekä eri nettilähteitä.